Bijzetverlichting


Bijzetverlichting zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Want dat betekend dat de af fabriek geplaatste verlichting niet toereikend is. Helaas bezuinigen sommige fabrikanten op verlichting en dan ben je gedwongen die te upgraden dan wel te vervangen door een versie met meer lichtopbrengst. En dat kan soms niet omdat het elektrisch systeem de spanning daarvoor niet kan leveren. Dan rest nog 1 oplossing de bijzetverlichting: een systeem met een eigen stroomvoorziening.


Hier zijn boeken vol over te schrijven want bijzetverlichting komt in alle takken van sport voor en kent vele toeleveranciers, van Spanninga, Lezyne tot Topeak en een scala aan Chinese bouwlampen.

Wat voorwaarden voor een goede bijzetverlichting.
• Waterdicht: zowel de lamp als de bedrading en koppelstukken hierin als de batterij.
• Shockproof, ook mag de lichtbundel tijdens het rijden niet naar beneden zakken.
• Makkelijke montage en snel afneembaar van een houder.
• Op stuur of stuurpen te monteren zodat het de bewegingen van het stuur volgt.
• Resterende duur batterij snel afleesbaar.
• Knop voor schakelen tussen dim- en grootlicht bij het handvat.

Aandachtspunt is het verblinden van tegenliggers: zelfs een kleine lamp met een hoge lichtopbrengst kan al verblinden. Tenzij het licht aan de bovenkant van de lichtbundel goed afgesneden wordt en dat gebeurd vaak niet bij de goedkopere versies. Die zijn wel weer leuk om als grootlicht te gebruiken als er toch geen tegenliggers zijn. Wel is een handige aan- uitknop bij je handvat dan een must.

Je kunt ook verlichting op je helm plaatsen zodat waar je naar kijkt verlicht is. Denk maar eens aan het ’s nachts insturen van een bocht naar rechts: de fiets kantelt naar rechts en de bovenkant van de lichtbundel rechts wordt lager i.p.v. hoger: je ziet niet meer waar je heen rijdt. Er zijn echter maar weinig helmen waar verlichting op geplaatst kan worden. Wel bijv. bij de Lazer Anverz.


Supernova M99 Mini Pro B54

Misschien wel de beste batterijverlichting voor op de fiets. Afgeleid van de reeds langer bestaande M99 fietslampen en vanaf 2020 beschikbaar.

  • dimlicht schakelbaar tussen 450 of 75 Lm
  • grootlicht schakelbaar tussen 1.600, 1.150 of 425 Lm met breed "lichttapijt" ook handig in bochten
  • lichtsensor voor automatisch inschakelen dimlicht
  • bewegingssensor zet, met minuten vertraging, het licht automatisch uit
  • magnetische drukknop met draad voor de afstandsbediening is op 4 manieren te plaatsen
  • accu met 54 Wh met klittenband
  • via app in te stellen
  • lichtduur grootlicht minstens 2 uur
  • prijs € 525,00 waarvan € 244,00 voor de accu waarvan de cellen voor € 89,00 te vervangen zijn.

Achterzijde van de Mini Pro B54 accu met lichtsensor en lading indicatie (fuel gauge).