Derailleur


Een belangrijk onderdeel van de aandrijving is de ketting in combinatie met de derailleur. Ook zo’n overblijfsel uit de tijd van omafietsen en racefietsen. Deze combi heeft lange tijd het gezicht bepaald van de speedpedelec. Hoewel licht van gewicht en relatief goedkoop is dit versnellingensysteem onderhoudsgevoelig en in combinatie met de fietsketting een bron van olieproducten in het milieu. En dat geldt ook voor de schoonmaakmiddelen die voor deze onderdelen op de markt zijn al komen er geleidelijk meer biologisch afbreekbare producten. Ook zijn de standaard tandwielcombinaties (vaak met 11 versnellingen, ook wel 11 speed cassette genoemd) niet afgestemd op het speedpedelec gebruik. De grootste tandwielen (lage snelheden) worden zelden gebruikt terwijl de kleinste tandwielen (hoge snelheden) verslijten. Helaas kun je niet zomaar je 5 grootste tandwielen op Marktplaats aanbieden. Veel gebruikers verruilen wel tandwielen naar een geringer aantal tanden. Dat heeft mogelijk wel gevolgen voor de ondersteuning.

Heb je een middenmotor dan slijten de  ketting en de tandwielset extra snel omdat zowel je eigen kracht als die van de motor hiermee verwerkt moet worden richting het achterwiel. Bij een achterwielmotor speelt dit niet.

Vervang je de ketting let dan op de lengte, of beter gezegd het juiste aantal schakels. Is de ketting te kort kun je de grote tandwielen niet gebruiken.


Voor speedpedelecs met een achterwielmotor was de tandwielset+derailleur lange tijd de enige oplossing. Kijk maar naar de Stromer modellen die dat al 10 jaar hebben.  Inmiddels is er een beter alternatief: de Pinion versnellingsbak bij de trapas.

Derailleur op de Klever X Speed custom tijdens de Fiets- en Wandelbeurs Utrecht 2019.


Shimano Derailleur XTR op een R&M Delite in 2017