Schlumpf (High) Speed Drive


Dit is een, weinig toegepaste, Zwitserse uitvinding die door het Duitse Haberstock Mobility GmbH verhandeld wordt. 
Je hebt de Speed Drive met een schakelbereik van 165% en de High Speed Drive met 250% . Het is een slimme 2 versnellingenbak in de trapas die werkt met 1 planetaire tandwielset. Zonder kabels en bediening aan het stuur! Hoe wordt er dan geschakeld vraag je je af. Nu, dat gebeurd door met de hiel van je schoen tegen de knop in 't midden van de trapas te tikken. Dat kan alleen als de traparm of crankarm aan de juiste zijde naar voren wijst. Dan rust de bal van je voet op de trapper en is de hiel ter hoogte van de trapas. Nadat er geschakeld is kun je weer kracht uitoefenen op de trapper. Terugschakelen gaat via de hiel van je andere schoen.

Dit schakelsysteem kan ook gebruikt worden in combinatie met een tandwielset en derailleur aan je achterwiel. Dan zou je met het grote verzet op het fietspad uit de voeten kunnen en met het kleine de bospaden op.


Voordelen

  • Schakelen kan in zowel stilstand als wanneer je fietst.
  • Op het moment waarop je schakelt staat er geen kracht op de trapas, traparm en ketting waardoor weinig slijtage.

Nadelen

  • Je kan niet altijd schakelen alleen als de juiste voet/trapper vooruit wijst. 


De Speed Drive is toegepast op enkele uitvoeringen van Stromer (de groene ST1S hieronder en de bruine ST1T boven aan de pagina) en op een Bultaco Brinco: