Middenmotor


De motor die in het midden van de fiets bij de trapas geplaatst is noem we de middenmotor. In tegenstelling tot de achterwielmotor moet de aandrijvingskracht via een tandwiel en ketting of riem naar het achterwiel gebracht worden. Dit kost extra energie en slijtage, vandaar dat de achterwiel-motor efficiënter is. Ook dient het frame bij de trapas aangepast te worden om een middenmotor te kunnen plaatsen. Het inbouwen van een achterwielmotor is veel simpeler. Ook is de achterwielmotor (vanaf 500 W) veel krachtiger dan de middenmotor (350 W). Toch wordt de middenmotor veelvuldig toegepast. Welke motor bij e-bikes nu het meest gebruikt wordt durven we niet te zeggen, bij de speedpedelecs heeft de achterwielmotor de voorkeur. De eerste e-bikes (Sparta) hadden ook een achterwielmotor. Rond 2010 kwam de Bosch middenmotor op de markt die een grote impact heeft (gehad).


Panasonic

Dat is de handelsnaam van Matsushita Electric Industrial Co. Ltd. Zij levert voor Flyer een 2 versnellingen automaat die je met handbediende schakelflippers verder kunt schakelen. Want een groot aantal versnellingen is, in tegenstelling tot een vakantiefiets, niet fijn bij een speedpedelec. Daar accelereer je immers zo snel dat naar onze mening 6 versnellingen genoeg zijn.

Shimano.
Momenteel is het ons nog niet duidelijk of Shimano een middenmotor voor speedpedelecs op de markt heeft. Weet jij het wel, laat het ons weten.

En de overige fabrikanten: