Zadelpenvering


Een geveerd zadel bestaat al meer dan een eeuw. Natuurlijk omdat de fietsen destijds met stalen of houten wielen niet zo comfortabel waren. Zo bestaat het met stalen veren afgeveerde leren zadel van het Engelse Brooks al sinds 1891! En dat is te danken aan het overlijden van het paard van Mr. Brooks waardoor hij noodgedwongen op een fiets met een keihard zadel moest zitten….

Zo’n 20 jaar geleden werden we verwend met de zadelpenvering: een stalen veer in de zadelpenbuis.

Sinds 2015 kennen we ook wat betere alternatieven voor de speedpedelec. In 2020 worden 40 van de 136 speedpedelecmodellen af-fabriek uitgerust met een zadelpenvering waarvan de meeste fietsen van Riese & Müller en modellen van Fuell, Klever, Qwic en Trek.

Wij beschrijven de:

  • G.2 van BySchulz
  • Kinekt (voorheen Bodyfloat) van Cirrus Cycles
  • ShockStop van Redshift Sports
  • Thudbuster van Cane Creek

Drie veringen (excl. de ShockStop) kunnen met een optioneel neopreen beschermhoesje voorzien worden.

Boven: de nieuwe Redshift ShockStop Seat Suspension 2020.


Let op: check altijd via je dealer of fabrikant of de gewenste zadelpenvering geplaatst mág worden in jouw frame. Soms kan hierdoor de garantie op het frame komen te vervallen!


G.2 van BySchulz

De G.2 is qua lengte van de schroefveer verkrijgbaar in een "ST" en een "LT" versie (resp. Short Travel en Long Travel) en in vele diametermaten. Ook is de LT versie verkrijgbaar met een XXL lange zadelpenbuis. Er is keuze in veren naar gelang je gewicht tot 150 Kg.

De G.2 van het Duitse BySchultz is volgens onze SE Database op geen enkele speedpedelec af-fabriek gemonteerd.

Boven: G.2 LT zadelpenvering van BySchulz 2020.

Boven: G.2 ST zadelpenvering van BySchulz 2020.


Kinekt 2.1 van Cyrrus Cycles

De Kinekt (die vroeger Bodyfloat heette) komt in 3 uitvoeringen: de 2.1 tot 109 Kg gewicht en de 2.1 XL2 voor 109-145 Kg. Voor de liefhebber is de 2.1 ook verkrijgbaar in carbon en heet dan 3.1.
Eveneens in vele diameters (doorsnede van je zadelbuis) verkrijgbaar en in diverse lengtematen.

Deze dure (reken op € 270,00) Amerikaanse zadelpenvering krijgt veel lof van fietsers die hem achteraf gemonteerd hebben.

Boven: dubbele schroefveren bij de Kinekt 2.1 laten je zweven.

Boven: de Kinekt 2.1 (2019) onder een Brooks B17 Imperial leren zadel: het summum voor je billen.


ShockStop Seatpost Suspension van Redshift Sports

De Amerikaanse ShockStop Seatpost is sinds eind 2019 op de Europese markt en is een aanvulling op de sinds 2016 bestaande ShockStop Stem (stuurpen) Suspension. Die laatste werd door veel Stromerrijders (excl. ST3 en ST5) geplaatst.

Voorzien van 1 schroefveer in de zadelpenbuis die met een stelschroef onderaan de buis op de gewenste spanning kan worden gebracht. Eventueel kan een 2e kleinere schroefveer toegevoegd worden. Verstellen gaat dus alleen als je de zadelpen uit de zitbuis neemt. Verkrijgbaar in 1 diameter (wel met meerdere vulbuizen) en 1 lengte met een vering van 35 Mm voor max. 110 Kg.

Boven: Veerelement in de buis zelf van de Redshift Sports ShockStop Seat Suspension 2020.

Boven: Cleane looks van de Redshift Sports ShockStop Seat Suspension 2020. Onderaan zie je de stelschroef.


Thudbuster van Cane Creek Cycling Components

De Thudbuster is verkrijgbaar in 2 versies: de ST en de LT, resp. Short Travel en Long Travel. Het elastomeer veringblok is verkrijgbaar in 5 hardheden afhankelijk van je gewicht.
Beide veringen zijn in 2020 vernieuwd: van de 3de naar de 4de generatie die meer geschikt is voor elektrische fietsen en beter onderhouden kan worden.

De Thudbuster is een van de weinige zadelpenveringen die af-fabriek gemonteerd zijn.

Cane Creek Cycling Components (USA) ontstond in 1992 toen het personeel de firma kocht van het Japanse moederbedrijf.

Boven: Cane Creek Thudbuster LT 2020.

Boven: Cane Creek Thudbuster ST 2020.