Leasen via de werkgever


Wat eraan vooraf ging.

De Nederlandse autoleasebedrijven in samenwerking met de ANWB, de Fietsersbond, Vereniging Natuur en Milieu en de RAI/Bovag hebben een lobby gevoerd voor een nieuwe fiscale bijtellingsregeling per 2020.
Als je werknemer bent én je werkgever verstrekt speedpedelecs aan haar personeel die zij van een leasebedrijf least dan kun je hiervan gebruik maken. Jouw werkgever bepaalt, via het leasecontract met de leasemaatschappij, uit welke fietsen en extra's je kunt kiezen.
Of dit ook geld voor ZZP'ers zoeken wij nog uit.

Voorbeeld.

Via je werkgever kun je een Stromer ST5 gebruiken die laten we zeggen € 10.000,00 cataloguswaarde heeft. Dat bedrag ziet de fiscus als loon in natura waardoor je 7%, zijnde € 700,00,  jaarlijks bij je belastbaar inkomen moet optellen. Hierdoor ga je er belasting over betalen, stel 40%, zijnde € 280,00 per jaar. En omdat je niet hoeft te tanken zijn dit ook al je kosten. Afgezien van accessoires en fietsdagkaarten bij de NS....
De fiets is dus niet jouw eigendom maar je kunt hem gebruiken (zolang je bij die werkgever in dienst bent).

Werkgever.

Mogelijk dat de werkgever zelf ook nog (fiscale) voordeeltjes behaald uit het “verstrekken” van duurzaam vervoer, maar dat weten we nog niet.
Het fietsleasebedrijf (vaak de bekende autolease-bedrijven) kan grootschalig speedpedelecs inkopen wat zijn effect zal hebben op de markt. Met prijzen maar ook met leveringstermijnen aan particuliere nieuwkopers.
Men denkt dat hierdoor in Nederland in 2020 zo’n 150.000 e-bikes (waaronder vele speedpedelecs) de markt betreden. Gevolg daarvan is ook dat vanaf 2023 grote aantallen 2e hands speedpedelecs op de markt komen! Dat zal daar ook een prijseffect hebben.


Heb je nu trouwens recht op een belastingvrije reiskostenvergoeding van € 0,19 per km dan verlies je dat recht als je overstapt op een leasefiets via je werkgever.


De leasebedrijven willen natuurlijk zo min mogelijk (onderhouds)kosten aan hun vloot van speedpedelecs hebben, want dat drukt de winst. Daarom zal bij de fietsfabrikanten druk gezet worden om betrouwbare fietsen te leveren. Weer een reden waarom wij denken dat de tandwielset / derailleur combinatie en de fietsketting hun laatste tijd hebben gehad en de Pinion en riem met open armen ontvangen worden.