Rohloff


De speedpedelecmarkt heeft een impuls gegeven aan de oude, vertrouwde toeleveranciers van de fietsindustrie. Het Duitse Rohloff heeft bijvoorbeeld sinds 1986 een 14 versnellingen achterwielnaaf in productie die sinds 2019 een elektrische versie (E-14) kent waarbij de draaigreep aan het stuur vervangen is door een + en - schakelaar. Als je fiets stilstaat schakelt die automatisch terug naar een startversnelling die je zelf kunt kiezen! En het display? Dat laat zien in welke versnelling je rijdt. Althans bij de Bosch displays want ook hier geldt dat de E-14 naaf alleen voor middenmotoren geschikt is.

Het versnellingsbereik is 526%. De Rohloffnaaf werkt met meerdere zogenaamde planetaire tandwielsetjes. De praktijk bewijst dat de naaf zeer betrouwbaar is. De draaigreep bedient via 2 kabels de zogenaamde klickbox bij de naaf die de versnelling kiest. De naven zijn genummerd en we zitten nu (februari 2020) rond nummer 275.000. De naven zijn in een zestal kleuren verkrijgbaar. Officieel moet de olie jaarlijks of om de 5.000 km vervangen worden, wat gebeurd via een spuit. Je kunt dit zelf doen of laten doen.

Rohloff naaf op een R&M Charger in 2018.


Twee mooie tekeningen van een opengewerkte Rohloff naaf. Met dank aan Rohloff AG.


Voordelen

  • Bewezen betrouwbaarheid.
  • Minder interne wrijving dan de Enviolo.
  • Gering onderhoud.

Nadelen

  • De schakelknoppen van de E-14 zijn niet ergonomisch. Maar dit is de oplossing!
  • Meer wrijving dan een schone derailleur.
  • Kostprijs € 1.200 waardoor vaak ook andere onderdelen van de fiets duurder zijn.