Achterwielmotor


De achterwielmotor werd al in 1895 uitgevonden, of zoals Bolton het in zijn patent omschreef “My invention relates to an improvement in electric bicycles”. Wat een understatement! De accu hing netjes aan de bovenbuis. De motor vervangt de achterwielnaaf: de spaken lopen rechtstreeks van de motor naar de velg.

 

Het aantal fabrikanten is beperkt. Tegenwoordig lijkt er maar 1 grote speler te zijn: TDCM uit Taiwan. Nadat in 2018 de Zwitserse firma Go-Swiss Drive haar productie staakte heeft gelukkig een andere (Duitse) fabrikant het stokje overgenomen: Alber. Deze heeft nu ook een achterwielmotor voor speedpedelecs in productie, naast 1 voor e-bikes.


Alber GmbH

Duitse fabrikant van de Neodrives Z20 RS motor. Dit is een al langer bestaande motor van e-bikes die doorontwikkeld is voor de speedpedelec. Te vinden in de nieuwe modellen van MTB Cycletech Code 45 en de Kettler Velossi 2.0.


Boven: opengewerkte Alber Neodrives motor.


Swiss-urbanbikes

Deze fietsenfabrikant  heeft op haar model Speedped een wel heel bijzondere plek voor de motor: rechts, boven de achterwielas. Dus niet bij de trapas noch bij de achteras!


Boven: Speedped unieke geplaatste motor.


TDCM Corporation Ltd.

 

De belangrijkste toeleverancier voor de achterwielmotor is TDCM uit Taiwan. Bij vele merken, zelfs de grootsten, is hun motor geplaatst, al dan niet met opdruk van dat merk. Denk aan Stromer, Klever en Qwic.


Boven: De TDCM achterwielmotor van de Stromer ST2 LE 2020 met een Sturmey Archer 5 versnellingennaaf.