Klever X Speed Pinion




Speedradar©

Uitleg.
Groene lijn: de scores van deze fiets op comfort, snelheid en onderhoud, actieradius en prijs tonen we voor standaard én maximaal uitgebreide accu.
Gouden lijn: de actuele gemiddelden van alle 150 speedpedelecs op de markt!
Comfort: hoe meer comfort des te meer punten, max. 10.
Snelheid: hoe makkelijker 45 Km/Uur des te meer punten, max. 10.
Onderhoud: hoe minder onderhoud vereist is des te meer punten, max. 10.
Actieradius: in Km's gedeeld door 10, berekend met onze gegevens.
Prijs: in € gedeeld door 1.000.


Tech Spec



De X Speed Pinion is de geëvolueerde versie van de X Speed die in 2017 op de markt kwam. De X Speed is in de tussentijd op vele punten verbeterd mede door de noodzaak van het plaatsen van zwaardere accu’s en op basis van praktijkervaringen van vele fietsers. Een opsomming van de verbeteringen aan het frame vind je op de pagina van de X Speed, en die aan het display op de merkpagina Klever.
Daarnaast blijkt in de markt een steeds duidelijker behoefte aan een onderhoudsarme, milieuvriendelijke versie van de huidige die nog met een versnelling via tandwielen/derailleur ( en daardoor een ketting) is uitgerust.

 

Ook het fenomeen van de leasefietsen zal zijn impact hebben gehad: leasemaatschappijen houden niet van onderhoudskosten en oefenen invloed uit op fabrikanten voor bedrijfszekere, onderhoudsvrije fietsen.

 

Klever is daarom in mei 2020 uitgekomen met de X Speed Pinion: het nieuwste 2020 frame / display uitgebreid met de Pinion versnellingsbak en een riem als overbrenging. Wij gaan die hierna beschrijven.


Het vervangen van de bestaande versnelling door de gesloten trapas versnellingsbak van Pinion is een 3 jarig project geweest dat in 2017 begon. Lees hier meer over de geschiedenis van Pinion.
Het X Speed frame nodigt bij uitstek uit tot de plaatsing van een Pinion: het driehoeksvormige aanhangsel waar de huidige trapas in is opgeborgen lijkt eenvoudig aangepast te kunnen worden voor de Pinion.
Hierbij komt echter heel wat kijken ook omdat Klever meteen de ketting door een Gates carbonriem heeft vervangen.

Om te beginnen moest het frame zelf worden aangepast voor de ophanging van de Pinion. Hiervoor heeft Pinion zelf een bracket gemaakt die door Klever aan het frame wordt gelast. Dit productieproces luistert natuurlijk heel nauwkeurig en gaat met de nodige controles gepaard.


 


Tussen de nieuwste DS2 draaigreep van Pinion (zie foto) en de “clickbox” van de Pinion (die de versnellingen in de bak schakelt) lopen 2 kabels voor de bediening. Deze moeten tegenwoordig natuurlijk netjes door het frame geleid worden: al snel verdwijnen de kabels via de stuurpen, door het balhoofd naar de onderbuis om ter hoogte van de Pinion weer zichtbaar te worden.

 


Ook moest de toerentalsensor op de trapas van rechts naar links verhuizen door het “verplichte” gebruik van het Gates voortandwiel. De toerentalsensor gaat nu schuil achter een mooi conisch kapje.


Daarnaast was er een uitdaging om het rotatieverschil tussen de crankas (trapper) en het tandwiel dat de riem aandrijft goed verwerkt te krijgen in de motorondersteuning. Dit verschil in aantal omwentelingen is gering in de 1e versnelling maar neemt toe naarmate je een hogere versnelling kiest:

De motorondersteuning is hier nu op afgesteld.


Ook de overbrenging via de riem stelt zijn eigen eisen. Zo is de rechter steunbuis van de achtervork doormidden “gezaagd “ en voorzien van een zogenaamd riemslot: deze opening is nodig voor het kunnen plaatsen/vervangen van de riem en het riemslot zorgt ervoor dat het frame niet verzwakt. Aanvankelijk was het riemslot voorzien van 2 bouten doch vóór de productie heeft men besloten dit te verzwaren naar 4 stuks. Door dit riemslot moest de bedrading van de trapkrachtsensor aan het achterwiel helaas buiten die steunbuis om gaan lopen wat echter netjes is opgelost.


De riem staat op een specifieke spanning ingesteld omdat dit van belang is voor de, door de sensors aangestuurde, motorondersteuning. Het op spanning brengen gebeurd met een hefboompje met een geleidewieltje onder de Pinion, verscholen achter het voorste tandwiel. Dit wordt bewust niet met een schroefveer maar met een boutje met contramoer op spanning gebracht waardoor de spanning stabiel blijft.


Ook is de kettingbeschermer vervangen door een riembeschermer.


Door het wegvallen van de 11 speed tandwielcassette moesten er spacers aan weerszijden van het achterste riemtandwiel geplaatst worden.

 


Een korte proefrit leert dat er versnellingen te over zijn op hoge snelheid: lekker doortrappen kan in de 10e versnelling waardoor je nog de 11e en 12e voor een rustiger trapcadans over hebt. Hiermee wordt eindelijk een kritiekpunt van vele speedpedelecs opgelost: de wens naar een iets lagere trapcadans op hoge snelheid. Er is trouwens bewust voor de 12 speed gekozen die ten opzichte van de 9 speed kleinere stappen oplevert waardoor je eerder een prettige trapcadans bij iedere snelheid kunt vinden. Met de draaigreep is prima en zuiver te schakelen ook bij stilstand (één van de nadelen van de derailleur waarbij dat niet kan). Bovendien voelt de fiets stevig aan, mede door de betere voorvering die ook nog eens luchtvering heeft. Laat de concurrentie maar komen.

Pinion heeft natuurlijk met argusogen gekeken hoe Klever, als eerste grote producent van speedpedelecs, de plaatsing en motorondersteuning heeft opgelost. Want net vóór MTB Cycletech en Stromer heeft Klever hier de spits afgebeten. Wij voorspellen goede tijden voor Klever en Pinion.