Historie van de speedpedelec


De historie van de fiets, e-bike en uiteindelijk speedpedelec kenmerkt zich door evolutie. Wat zal de toekomst ons nog brengen?
Een tipje van die sluier wordt opgelicht met onze Dreamspeed 1.0: een schets van de ideale speedpedelec in de toekomst. Maar eerst even terugblikken.


Jaar Gebeurtenis
1816 Uitvinding van de loopfiets “velocipede en draisine” door Karl Drais (1785-1851).
1839 Uitvinding van de trappers, zaten destijds vast aan het voorwiel.
1845 Eerste banden met lucht i.p.v. massief.
1865 Pierre Michaux ontwikkeld fiets met stalen frame, ijzeren wielen en trappers aan het voorwiel.
1870 Ontstaan van de “hoge bi” fiets met groot voorwiel voor meer snelheid.
1885 Ontstaan van de Safety, fiets met even grote wielen en kettingaandrijving, door John Kemp Starley (1854-1901).
1888 Dunlop vraagt patent op eerste met lucht gevulde fietsband, bleek reeds te bestaan. Wel patent op het luchtventiel.
1890 Patent voor riemaandrijving fiets.
1891 Patent van W. Stillman Jr. (VS) voor cardanas-aandrijving op een fiets.

1895

Patent verleent aan Ogden Bolton Jr. voor een elektrisch aangedreven fiets met een “direct current (DC) hub motor mounted in the rear wheel.” zonder versnellingen met een aan de bovenbuis opgehangen accu.

Jaar Gebeurtenis
1932 Samenwerking tussen Philips en Simplex resulteerd in de Philips Simplex elektrische fiets.
Jaar Gebeurtenis
1989 Yamaha ontwikkelt prototype met PAS (Power Assist System) fiets met elektrische ondersteuning en interne 3 versnellingen voor de Japanse markt die in 1993 officieel door de overheid als fiets werd erkent en op de markt kwam.
Jaar Gebeurtenis
1992 Oprichting ExtraEnergy.
1994 Overname van de Japanse regels voor elektrische fietsen (dankzij de Yamaha PAS e-bike) door Duitsland en later andere Europese landen.
1995 Oprichting van het Zwitserse BKTech AG door Reto Bohlen, Philippe Kohlbrenner (de B en de K) en Christian Häuselmann. Dit is de fabrikant van het merk Flyer.
1997 In gebruikname testparcour van ExtraEnergy, de eerste proefritten op e-bikes zijn een feit.
1999 Introductie van het begrip "pedelec" (pedal electric cycle) door de Duitse Susanne Brüsch om aan te geven dat de kracht van de fietser verstrekt wordt door de elektrische motor. Het begrip "e-bike" werd destijds verbonden met "uncool" en een draaigreep die onafhankelijk van de fietser de motor bediende.
Jaar Gebeurtenis
2000 Don Miller vind het principe van de Nuvinci naafversnelling uit.
2004 De eerste EU typegoedkeuring voor een speedpedelec (35 km/uur) verleend aan firma Swissbee.
2005 Eerste elektrisch, t/m 25 Km/uur, ondersteunde Gazelle, de Easy Glider, met Panasonic middenmotor en 200 Wh accu tussen trapas en achterwiel.
2006 Productie eerste Nuvinci achternaaf.
2007 De Nuvinci versnellingsnaaf wordt toegepast bij de eerste fietsenmerken waaronder Batavus.
2008 Oprichting Swiss-urbanbikes GmbH door Philippe Kohlbrenner.
2009 Geboorte van de 1e Stromer, de V1, door Thomas Binggeli: een speedpedelec met achterwielaandrijving en geïntegreerde accu.
2010 Introductie Nuvinci versnellingsnaaf N360: 30% lichter en aantal onderdelen van 312 naar 166.
2010 Introductie van de Pinion P18 trapas versnellingsbak.
2010 Oprichting myStromer AG te Zwitserland.
2011 Stromer introduceert model ST1.
2011 Overname door het Zwitserse fietsmerk BMC Switzerland AG van Stromer.
2011 Oprichting Klever Mobility Europe GmbH.
2011 Nuvinci introduceert de Harmony: de N360 versnellingsnaaf wordt hiermee automatisch geschakeld gebaseerd op een gekozen trapcadans.
2012 Riese & Müller gaat volledig over op de elektrische fiets.
2014 Stromer introduceert model ST2 met 's werelds eerste met het internet verbonden speedpedelec via het speciaal ontwikkelde webgebaseerde platform OMNI connect.
2014 Nuvinci introduceert de H|Sync: software die rechtstreeks met die van de fiets gekoppeld is waardoor de schakelaar aan het stuur kan vervallen en info via het display (bijvoorbeeld de Bosch Intuvia) zichtbaar wordt evenals het bedienen van de trapcadans via het display.
2015 Nuvinci introduceert de N330 en N380 versnellingsnaaf.
2016 13 maart 2016. Oprichting Facebookgroep “Speedpedelec" voor Nederland en Nederlandstalig België.
2017 Stromer maakt zich los van het moederbedrijf BMC Switzerland.
2017 Strengere regelgeving in Nederland voor speedpedelecs: valhelm met keurmerk, geel (brommer) kenteken, WA verzekering, remlicht.
2017 16 maart 2017. Naamswijziging FB groep "Speedpedelec" in “Speedpedelec der Lage Landen” met zowel Nederlandse als Belgische leden.
2017 Voorjaar. Oprichting "Kopgroep" als afvaardiging vanuit de Facebookgroep "Speedpedelec der Lage Landen" voor contacten met de overheid o.a. over verkeersregels.
2017 Het Duitse Zweirad-Industrie-Verband spreekt zich uit tegen illegale e-bike chiptuning.
2018 Stromer introduceert model ST5: bijna volledig zonder kabels in zicht en geassembleerd in Zwitserland.
2018 Nuvinci krijgt een nieuwe naam: Enviolo.
2019 Stromer maakt een relaunch van haar eerste model de ST1, een nieuw instapmodel. En ook nog een Anniversary Edition van haar ST3.
2019 13 april 2019. Facebookgroep "Speedpedelec der Lage Landen" wijzigt haar naam in "De Speed-Pedelec Groep" en heeft bijna 4.000 leden.
2019 2019 Jubileum 10 jarig bestaan van Stromer, op drie locaties gevestigd: hoofdkantoor in Oberwangen bij Bern in Zwitserland, een assemblagelocatie voor de Europese markt in Riedstadt, Duitsland, en een dochteronderneming in Vista, VS. Schatting meer dan 70.000 Stromer-rijders.
2020 Introductie Pinion versnellingsbak met Gates riem bij speedpedelecs van Kettler, Klever en MTB Cycletech.
2020 Introductie Sturmey Archer versnellingsnaaf in achterwielmotor met Gates riem bij speedpedelec ST2 2020 van Stromer.
2020 Swiss-urbanbikes GmbH introduceert de Solarwheel, 's werelds eerste speedpedelec (max 35 Km/Uur) productiefiets met zonnepanelen met een autonoom bereik van 60 tot 275 Km afhankelijk van snelheid en aantal panelen.