Historie van de speedpedelec


De historie van de fiets, e-bike en uiteindelijk speedpedelec kenmerkt zich door evolutie. Wat zal de toekomst ons nog brengen?
Een tipje van die sluier wordt opgelicht met onze Dreamspeed 1.0: een schets van de ideale speedpedelec in de toekomst. Maar eerst even terugblikken.


Jaar Gebeurtenis
1816 Uitvinding van de loopfiets “velocipede en draisine” door Karl Drais (1785-1851).
1839 Uitvinding van de trappers, zaten destijds vast aan het voorwiel.
1845 Eerste banden met lucht i.p.v. massief.
1865 Pierre Michaux ontwikkeld fiets met stalen frame, ijzeren wielen en trappers aan het voorwiel.
1870 Ontstaan van de “hoge bi” fiets met groot voorwiel voor meer snelheid.
1885 Ontstaan van de Safety, fiets met even grote wielen en kettingaandrijving, door John Kemp Starley (1854-1901).
1888 Dunlop vraagt patent op eerste met lucht gevulde fietsband, bleek reeds te bestaan. Wel patent op het luchtventiel.
1890 Patent voor riemaandrijving fiets.
1891 Patent van W. Stillman Jr. (VS) voor cardanas-aandrijving op een fiets.

1895

Patent verleent aan Ogden Bolton Jr. voor een elektrisch aangedreven fiets met een “direct current (DC) hub motor mounted in the rear wheel.” zonder versnellingen met een aan de bovenbuis opgehangen accu.

Jaar Prijs
1921 Oprichting van Shimano in Sakai City, Japan, door Shozaburo Shimano. In 2021 meer dan 11.000 mensen in dienst bij 50 verschillende productie-, onderzoeks-, verkoop- en marketingafdelingen en bedrijven over de hele wereld, en nog steeds geleid door een Shimano familielid.
Jaar Gebeurtenis
1932 Samenwerking tussen Philips en Simplex resulteerd in de Philips Simplex elektrische fiets.
Jaar Gebeurtenis
1989 Yamaha ontwikkelt prototype met PAS (Power Assist System) fiets met elektrische ondersteuning en interne 3 versnellingen voor de Japanse markt die in 1993 officieel door de overheid als fiets werd erkent en op de markt kwam.
Jaar Gebeurtenis
1992 Oprichting ExtraEnergy.
1992 Wereldwijd 3 elektrische fietsen: Hercules Elektra, Diamant City Blitz en Schachner Solar Bike.
1993 Een vergelijkingstest van elektrische fietsen wordt in het vakblad van de Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club e. V. (ADFC) niet met open armen ontvangen: een belediging voor de fiets i.p.v. een evolutie.
1994 Overname van de Japanse regels voor elektrische fietsen (dankzij de Yamaha PAS e-bike) door Duitsland en later andere Europese landen.
1994 ITG Engineering GmbH presenteert eerste Europese pedelec model Yoker.
1995 Oprichting van het Zwitserse BKTech AG door Reto Bohlen, Philippe Kohlbrenner (de B en de K) en Christian Häuselmann. Dit is de fabrikant van het merk Flyer.
1997 In gebruikname testparcour van ExtraEnergy, de eerste proefritten op e-bikes zijn een feit.
1999 Introductie van het begrip "pedelec" (pedal electric cycle) door de Duitse Susanne Brüsch om aan te geven dat de kracht van de fietser versterkt wordt door de elektrische motor. Het begrip "e-bike" werd destijds verbonden met "uncool" en een draaigreep die onafhankelijk van de fietser de motor bediende.
Jaar Gebeurtenis
2000 Don Miller vind het principe van de Nuvinci naafversnelling uit.
2004 De eerste EU typegoedkeuring voor een speedpedelec (35 km/uur) verleend aan firma Swissbee.
2005 Eerste elektrisch, t/m 25 Km/uur, ondersteunde Gazelle, de Easy Glider, met Panasonic middenmotor en 200 Wh accu tussen trapas en achterwiel.
2006 Productie eerste Nuvinci achternaaf.
2007 De Nuvinci versnellingsnaaf wordt toegepast bij de eerste fietsenmerken waaronder Batavus.
2008 Oprichting Swiss-urbanbikes GmbH door Philippe Kohlbrenner.
2009 Geboorte van de 1e Stromer, de V1, door Thomas Binggeli: een speedpedelec met achterwielaandrijving en geïntegreerde accu.
2010 Introductie Nuvinci versnellingsnaaf N360: 30% lichter en aantal onderdelen van 312 naar 166.
2010 Introductie van de Pinion P18 trapas versnellingsbak.
2010 Oprichting myStromer AG te Zwitserland.
2011 Stromer introduceert model ST1.
2011 Overname door het Zwitserse fietsmerk BMC Switzerland AG van Stromer.
2011 Oprichting Klever Mobility Europe GmbH.
2011 Nuvinci introduceert de Harmony: de N360 versnellingsnaaf wordt hiermee automatisch geschakeld gebaseerd op een gekozen trapcadans.
2012 Riese & Müller gaat volledig over op de elektrische fiets.
2014 Stromer introduceert model ST2 met 's werelds eerste met het internet verbonden speedpedelec via het speciaal ontwikkelde webgebaseerde platform OMNI connect.
2014 Nuvinci introduceert de H|Sync: software die rechtstreeks met die van de fiets gekoppeld is waardoor de schakelaar aan het stuur kan vervallen en info via het display (bijvoorbeeld de Bosch Intuvia) zichtbaar wordt evenals het bedienen van de trapcadans via het display.
2015 Nuvinci introduceert de N330 en N380 versnellingsnaaf.
2016 13 maart 2016. Oprichting Facebookgroep “Speedpedelec" voor Nederland en Nederlandstalig België.
2017 Stromer maakt zich los van het moederbedrijf BMC Switzerland.
2017 Strengere regelgeving in Nederland voor speedpedelecs: valhelm met keurmerk, geel (brommer) kenteken, WA verzekering, remlicht.
2017 16 maart 2017. Naamswijziging FB groep "Speedpedelec" in “Speedpedelec der Lage Landen” met zowel Nederlandse als Belgische leden.
2017 Voorjaar. Oprichting "Kopgroep" als afvaardiging vanuit de Facebookgroep "Speedpedelec der Lage Landen" voor contacten met de overheid o.a. over verkeersregels.
2017 Het Duitse Zweirad-Industrie-Verband spreekt zich uit tegen illegale e-bike chiptuning.
2017 De Accel-Groep introduceert op haar nieuwe e-bike Sparta R5e een ingebouwde Internal Hub Gear (IHG) van Sunrace Sturmey-Archer met 5 versnellingen die in de achterwielmotor is ingebouwd. Die zien we in 2020 terug in de Stromer.

2018 Gebeurtenis
Nuvinci krijgt een nieuwe naam: Enviolo.
Stromer introduceert model ST5: bijna volledig zonder kabels in zicht en geassembleerd in Zwitserland.
12 april 2018 De VN neemt resolutie 72/272 aan voor het benoemen van 3 juni tot World Bicycle Day.

2019 Gebeurtenis
Stromer maakt een relaunch van haar eerste model de ST1, een nieuw instapmodel. En ook nog een Anniversary Edition van haar ST3.
Jubileum 10 jarig bestaan van Stromer, op drie locaties gevestigd: hoofdkantoor in Oberwangen bij Bern in Zwitserland, een assemblagelocatie voor de Europese markt in Riedstadt, Duitsland, en een dochteronderneming in Vista, VS. Schatting meer dan 70.000 Stromer-rijders.
Enviolo introduceert de vernieuwde volautomatisch schakelende achterwiel naafversnelling: de Automatiq.
13 april 2019 Facebookgroep "Speedpedelec der Lage Landen" wijzigt haar naam in "De Speed-Pedelec Groep" en heeft bijna 4.000 leden.

2020 Gebeurtenis
Introductie Pinion versnellingsbak met Gates riem bij speedpedelecs van Kettler, Klever en MTB Cycletech.
Stromer maakt een relaunch van haar model ST2 met een in de achterwielmotor ingebouwde 5 versnellingennaaf (IGH) van Sturmey Archer: een primeur in speedpedelecland. Tevens Stromers eerste fiets met een Gates riem.
oktober 2020 Swiss-urbanbikes GmbH introduceert de Solarwheel, 's werelds eerste speedpedelec (max 35 Km/Uur) productiefiets met zonnepanelen met een autonoom bereik van 60 tot 275 Km afhankelijk van snelheid en aantal panelen.
december 2020 Wereldwijde fietsmarkt heeft een waarde van USD 50 Biljoen.

2021 Gebeurtenis
Giant introduceert de Explore E+ 1 Pro, de opvolger van de Quick-E.
februari 2021 M1-Sporttechnik introduceert de Erzberg, een volgeveerde speedpedelec met carbonframe en Brose middenmotor.
februari 2021 Riese & Müller introduceert de vernieuwde Roadster met een intube accu en Bosch middenmotor.
maart 2021 Klever introduceert de X Speed Alpha 45, met Pinion versnelling, riem, knipperlichten (primeur in de speedpedelecwereld) en een 1.200 Wh accu.
25 maart 2021 Velobaze AG, merk MTB Cycletech, kondigt einde bedrijf aan i.v.m. Corona-crisis en financieringsperikelen.
april 2021 Gazelle introduceert de No1, een nieuwe speedpedelec o.b.v. een prototype uit 2017.
4 juli 2021 Boekpresentatie Shift Happens, het 1e boek over de speedpedelec van 29 auteurs dat tevens gekoppeld is aan een campagne voor bewustwording van de rol van deze fiets en een petitie over het fietspadgebruik.
september 2021 Stromer presenteert een nieuwe accu van 1.400 Wh: ruim 400 meer dan haar jarenlange grootste van 983 Wh. Ook dit is een intube accu: dus zal ook het frame voorzien moeten worden van een grotere onderbuis.