Toekomst van de speedpedelec


Wat zal de toekomst brengen voor de speedpedelec?
Wij denken onderhoudsarmer, bedrijfszekerder en veiliger. En hierbij speelt de elektronica een grote rol. Ook esthetisch (uiterlijk) zet de speedpedelec grote stappen.


Onderhoudsarm

Sneak previews van de grote merken Stromer en Klever geven in 2019 aan dat de derailleur zijn laatste tijd gehad heeft. Eindelijk doet nu de Pinion versnellingsbak bij de trapas voorzichtig zijn intrede. Zowel Klever als Stromer hebben dit in ontwikkeling waarbij ook nog de ketting vervangen is door een riem. Hopelijk nog in 2020 te koop want zouden we ons niet moeten schamen met al die kettingsmeermiddelen in het milieu? Ook opmerkelijk is dat in 2019 een patent is verleend aan Shimano voor een interne 13 versnellingenbak bij de trapas. En dan hebben we het wel even over de grootste toeleverancier in de fietsindustrie, dus dat beloofd wat! Hiermee kan een eind komen aan het monopolie van Pinion dat voor de consument hopelijk een prijsvoordeel oplevert.

Boven: Shimano patent trapas versnellingsbak 2019


Daarnaast is er een ontwikkeling naar luier schakelen, lees automatisch. De Nuvinci Harmony (introductie rond 2011 doch geen verkoopsucces) wordt in 2020 opgevolgd door de Enviolo Automatic waarbij het systeem op basis van je eigen trapkracht en een zelf in te stellen trapcadans de (oneindige) versnelling zoekt. Dit lijkt een beetje op de CVT automaat in de auto doch werkt heel anders. Dit lijkt me de ideale versnellingsbak te worden doch ze kan alleen gebruikt worden bij middenmotoren die immers in het achterwiel ruimte hebben voor deze versnellingsbak. De Shimano automaat is voorlopig nog niet voor de speedpedelec verkrijgbaar.


Bedrijfszekerheid

De grootste ontwikkeling is natuurlijk een toename in bedrijfszekerheid en dan bedoelen we niet eens de maandagochtendfietsen die alle fabrikanten wel eens afleveren. We hebben het over de toenemende complexiteit van met name de elektronica: immers hoe meer er op zit des te meer er kan uitvallen. Dat vergalt het plezier en vertrouwen in de speedpedelec. Maar ook de traditionele onderdelen van een fiets kunnen beter: denk aan lekvrije banden en geluidloze remmen. Wij denken dat alle toekomstige ontwikkelingen door de klant worden afgerekend op de betrouwbaarheid ervan: zodra een systeem het eenmalig laat afweten levert dat een blijvende “relatiecrisis” op. De klant is veeleisend (het kost tenslotte een vermogen) en slechte reviews op internet hebben wel degelijk impact op de verkoop. Want ook dat is een niet te onderschatten ontwikkeling.

 

De actieradiusfobie (angst van de berijder dat de accu leeg is voor hij de bestemming bereikt) is hard op weg naar erkenning in het handboek psychologische aandoeningen. Dit biedt kansen voor de industrie om eindelijk accu’s te maken waarmee meerdere dagen geforensd kan worden.


Veiligheid

ABS

Ik wil wel geld inzetten op het eerder genoemde ABS remsysteem van Bosch. Momenteel is de controlunit hiervan nog zichtbaar opgehangen onder het stuur. De firma Blubrake (Italië) heeft inmiddels een alternatief systeem voor e-bikes waarbij dat in het frame is ingebouwd.
Trefecta (RDR) en Stromer (ST5) zijn momenteel de enige die dit toepassen in hun fietsen. Bij andere speedpedelecs is de beschikbare ruimte in het frame een probleem omdat die gereserveerd is voor accu of leidingen. ABS is, mits betaalbaar, een zinvolle aanvulling. Een valpartij met je speedpedelec hakt er in. Naast schade aan je fiets heeft je zelfvertrouwen ook een deuk opgelopen. Om maar te zwijgen van je lichaam.


Knipperlichten

In een recente poll op Facebook bleek een derde van de deelnemers knipperlichten af fabriek op zijn fiets te willen hebben. Lachwekkend? Nee, helemaal niet want probeer maar eens te schakelen, te remmen, te sturen en te fietsen bij een bocht waarbij je met 1 hand je richting aanwijst. Levensgevaarlijk.


GPS Tracking

In tegenstelling tot de actioncam merken we een toenemende vraag op naar goed werkende GPS tracking devices. Deze geven de locatie van de fiets aan op je eigen smartphone. Dat bewijzen de Stromer en de e-bike Electrified S2 van VanMoof. Nodig is wel dat je die nooit separaat hoeft op te laden en dat die zeer betrouwbaar moet zijn. Een SMS van je fabrikant dat je fiets gestolen is terwijl je hem net aan het poetsen bent wekt weinig vertrouwen.


Schoonheidsideaal

Een tendens die we steeds meer zien is het verbergen van kabels en leidingen. Die heeft de speedpedelec genoeg, kijk maar naar het stuur. 


In 2017 kwam Klever met zijn X serie met kabels die zich buiten het stuur verzamelen in de stuurpen en vanaf daar geheel onzichtbaar via de kokerbuizen naar hun bestemming lopen. In dat verbergen gaat heel wat designwerk zitten.


Stromer was met zijn ST3 en ST5 serie de eerste die een bijna geheel “leeg” stuur wist te tonen: dat stuur is dan wel fors dikker.


Nog geen fabrikant speelde het klaar om de remleidingen geheel te verbergen totdat … in 2020 Magura de overtreffende stap presenteerde in een conceptbike. De remhendles bedienen daar een zuiger die geheel in de stuurbuis verborgen is waardoor ook de leidingen in de stuurbuis beginnen. De leiding zie je dan alleen nog bij het verende voorwiel waar ze buitenom moet lopen. Binnenkort op de speedpedelec?


En we sluiten af met het motto “dromen bestaan” waarin we concreet beschrijven wat volgens ons de ideale speedpedelec zou zijn.
Doel is natuurlijk om een stip op de horizon te zetten voor de fietsfabrikanten. Primair doel van de fiets is woon-werkverkeer met een enkele afstand van 35 km.