Bosch


Bekendste en tevens marktleider bij de e-bikemotoren is Bosch die, afhankelijk van het gebruiksdoel, meerdere middenmotoren op de markt brengt. Voor de e-bike, de mountainbike (E-MTB), de cargobike en ook de speedpedelec. Voor de leek zit er weinig verschil in. Het Duitse Bosch kennen we van de wasmachines en van auto-onderdelen. De Bosch tak voor de e-bike is opgericht in 2009. In 2010 werden de motoren gepresenteerd en in het modeljaar 2011 op de markt gebracht. Leuk te vermelden is dat zij daarvoor nog niet eens in de e-bike industrie wilden deelnemen, maar door de persoonlijke inzet van enkele believers daar toch aan begonnen zijn.
Op haar website komt je woord speedpedelec amper tegen. Lieve woordjes als "pendelen" worden wel gebruikt.

2012

Eerste stappen van Bosch op de speedpedelec markt met het nieuwe High Performance-aandrijvingssysteem van Bosch dat Drive Unit Speed heet. Met een draaimoment van 50 Nm.

 

IN BEWERKING https://www.bosch-ebike.com/nl/service/productgeschiedenis/


We kennen momenteel 3 motoren voor de speedpedelec waarvan 1 specifiek geschikt voor de snelle cargo-bike.


Cargo Line Speed

 

Ondersteuningsniveau                   Maximaal mogelijk
in %                                                              draaimoment (Nm)

TURBO:           400                                75
SPORT:            240                                60
TOUR:              140                                50
ECO:                    60                                 40

Gewicht 2,9 Kg

 


Performance Line Speed MY19/20


Ondersteuningsniveau                   Maximaal mogelijk
in %                                                              draaimoment (Nm)

TURBO:           275                                63
SPORT:            190                                55
TOUR:              120                                50
ECO:                    55                                 40

Gewicht: ca. 4 Kg

 


Performance Line Speed MY20


Ondersteuningsniveau                   Maximaal mogelijk
in %                                                              draaimoment (Nm)
TURBO:           340                                75 (vanaf 2021: 85)

SPORT:            240                                60
TOUR:              140                                50
ECO:                     60                                40

Gewicht 2,9 Kg

We zien hier een forse toename aan draaimoment ten opzichte van het voorgaande MY19/20 model. Dat werd tijd ook want de Bosch middenmotoren konden amper de 45 bereiken laat staan dit op kruissnelheid vasthouden. Dit leidde tot een achterstand t.o.v. fietsmerken met een achterwielmotor.

Combineerbaar met alle displays van Bosch (Intuvia, Purion, Kiox en Nyon) en de Dual Battery tot 1.250 Wh (al moet de fiets daarvoor geschikt zijn). Bosch vermeldt op haar website "in combinatie met de derailleur" wat vreemd is omdat ze zomaar de interne achteras versnellingen van Enviolo en Rohloff vergeten.