Financieel


Kan ik nu beter mijn nieuwe speedpedelec kopen of mijn nieuwe speedpedelec leasen? Of kan ik via mijn werkgever leasen? En waar moeten we nu op letten als we een 2e handse speedpedelec kopen?  
Laten we eerst eens kijken naar de prijzen.


Prijzen

Net als bij auto’s kopen met name ouderen speedpedelecs: ouderen zijn rijker dan jongeren en werken aan je gezondheid(s-imago) is natuurlijk meegenomen. Al kan dat net als bij de e-bikes snel gaan veranderen mits het prijsniveau drastisch daalt. En daar lijkt het voorlopig niet op: een speedpedelec begint bij € 3.000,00, het gemiddelde ligt rond € 5.800,00 en in het topsegment bereiken we prijzen van € 11.000,00. Grootste kostenpost is de accu: Stromer 983 Wh kost € 1.990,00 en de nieuwe Klever 1.200 Wh accu kost € 1.700,00. Dat is zo’n € 1,50 per Wh. En dat is te duur. Zelfs met € 1,00 per Wh zouden fabrikanten voldoende marges overhouden. 


Accessoires.

Tel je bij de fiets zelf de vele, noodzakelijke, accessoires op zoals helm, kleding, verlichting en tassen dan heeft de speedpedelec een forse prijs per km. Je moet behoorlijk forenzen om onder de € 0,50/km uit te komen. Met dergelijke prijzen is de speedpedelec inderdaad een alternatief voor de auto want beiden kan Jan Modaal zich amper veroorloven.


Dat speedpedelecs goedkoper gaan worden denken we niet. Alle serieuze technische verbeteringen maken de kostprijs alleen maar hoger. Blijft over de winstmarges van fabrikant en de detailhandel: die lijkt alleen omlaag te kunnen als er grotere aantallen verkocht worden. En dan lijken wij het tij mee te hebben: de duurzaamheidsgolf. Die heeft al geleid tot een gunstige bijtellingsregeling bij leasen via de werkgever.