Verlichting


Verlichting hebben we voor 2 redenen:

  • om gezien te worden en
  • om zelf te zien in het donker.

Al met al komt er steeds meer verlichting op de speedpedelec.

Ook knoppen die in het donker bedient moeten worden dienen volgens ons verlicht te zijn:

  • motor ondersteuningsstand,
  • versnelling als die met knoppen bediend wordt (denk aan Shimano's Di-2 of Rohloff's E-14),
  • dim/grootlicht aan/uit,
  • claxon,
  • accu oplaad indicatie.

Wij zijn voor:

  • een koplamp die ook zijdelings uitstraalt (verbeterd zichtbaarheid vanuit de zijkant) en die meedraait in bochten (een fiets hangt dan immers schuin),
  • richtingaanwijzers,
  • complete verlichting waardoor bijzetverlichting overbodig is.

Wij zijn tegen:

  • laserverlichting waarmee lijnen op het wegvlak getekend worden,
  • spaakverlichting (niet de reflectoren maar de LED-jes) die bij een draaiend wiel een afbeelding zichtbaar maken.

Naast verlichting zijn er ook retroflectoren (in de volksmond reflectoren) die ofwel wettelijk voorgeschreven zijn of worden toegestaan. Zie de Regeling Voertuigen (NL).

Voorgeschreven:

  • rood aan de achterkant, 1x
  • ambergeel op de trappers, 4x
  • ambergeel  aan iedere zijkant 1x.

 

Toegestaan zijn:

  • een naar voren gerichte witte reflector,
  • extra ambergele of rode reflectoren aan de achterste zijkanten,
  • extra witte reflecterende voorzieningen aan de voorzijde, rode aan de achterzijde en ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

Dagrijlicht symbool

Dagrijverlichting.

Niet verplicht wel toegestaan.

De naam zegt het al: die is om opgemerkt te worden in 't verkeer. Bekend van de fietsen van Stromer waar in het balhoofd 2 rijen led-jes van verre herkenbaar zijn. Een voorbeeld dat nu is gevolgd door Sparta dat een verlicht logo in het balhoofd heeft.

De “kijk mij nou” verlichting zien we ook in de helm terugkomen: ledjes gevoed door oplaadbare batterijen. Wij zijn niet zo'n voorstander van al die elektra nabij je hersenen en houden het liever bij goede af-fabriek fietsverlichting.

 

 

 


Dimlicht.

Vanaf 1 januari 2016 dienen alle nieuw geregistreerde voertuigen in de L-categorie (hiertoe behoren ook de speedpedelecs)  in Nederland voorzien te zijn van Automatic Headlights On (AHO). Dit betekent dat bij speedpedelecs het dim- en het achterlicht automatisch aan gaan als de "motor wordt gestart". Dit is wel zo veilig in het verkeer al leert de wetenschap dat met daglicht onregelmatig knipperende verlichting nog veiliger is.

Bij de “ik kan zien” verlichting wordt hopelijk de Supernova M99 Mini Pro 45 de standaard: deze geeft een breed helder licht dat je met een extra knop kunt omschakelen naar grootlicht. Mogelijk dat door grotere productie-aantallen de prijs van €350,00 naar een reëel niveau kan dalen.


Grootlicht.

Dat is niet verplicht maar natuurlijk dringend gewenst bij nachtritten. Ze mag alleen gevoerd worden als er geen ander verkeer in de buurt is. Om naar grootlicht te schakelen en weer terug heb je wel een aparte knop nodig. Deze wordt tegenwoordig handig geplaatst op het klemstuk waarmee de remhandles aan het stuur zitten. Ergonomisch is dat echter niet.

 

 

 

 

 

 


Achterlicht.

Het rode achterlicht is verplicht.

 

 


Remlicht.

De speedpedelec dient te zijn uitgerust met een remlicht met een grotere lichtopbrengst dan het achterlicht. Beide zijn gecombineerd in 1 (set van) lampen/led-jes.


Knipperlicht (richtingaanwijzers of alarmlicht.)

Wij zijn voorstander van een verplichte uitrusting van de speedpedelec met 4 knipperlichten. Alleen op deze wijze ontstaat er een uniforme, bedrijfszekere en veilige voorziening hiervoor.


De achterkentekenplaatverlichting, die inmiddels voor speedpedelecs standaard is, is niet verplicht maar toegestaan...
Hieronder de koplampen die we in 2020 af-fabriek het meest tegenkomen.


Ben je niet tevreden over je koplamp af-fabriek neem dan de Supernova M99 Mini Pro 45 in je aankoop onderhandelingen mee. Daar zul je veel plezier van hebben.

Overleg met je dealer of de koplamp technisch wel vervangen kan worden door een ander exemplaar. Dit i.v.m. garantie, regelgeving en beschikbare spanning op je fiets.


Busch & Müller IQ XE

De al enige jaren, door vele speedpedelecmerken, af-fabriek gemonteerde koplamp met voldoende lichtopbrengst.

  • automatisch dagrijlicht,
  • dimlicht 150 Lx lichtopbrengst
  • zijwaartse verlichting
  • zwakke blauw verlichte cirkel als de lamp brand.

's Nachts maakt de zijwaartse verlichting van de B&M IQ X E je beter zichtbaar voor anderen.


Busch & Müller IQ XM

De Busch & Müller IQ XM is de verbeterde versie van de IQ X echter met het zo gewenste grootlicht voor nachtelijke ritten. Dat is bedienbaar via een verlichte drukknop die separaat geplaatst wordt of op de beugel van de remgreep. Vanaf 2019 voor e-bikes.

  • dim/grootlicht 80/120 Lux
  • prijs € 130,00 (prijspeil oktober 2020)

Wij vragen na of deze koplamp al op speedpedelecs gebruikt mag worden.


Busch & Müller Leval

Op de Eurobike 2021 fietsbeurs presenteerde B&M haar Leval: een curve light assistant oftewel een gemotoriseerd kastje tussen lamphouder en lamp dat de lamp horizontaal uitgericht houd in bochten! Dat is een belangrijke stap in veiligheid. Bij het insturen van een bocht worden immers tegenliggers verblind terwijl je zelf niet kunt zien waar je heen rijd. Dat is nu verleden tijd. Voor zo'n € 75 meerprijs een aanrader voor je B&M koplamp.

Klik voor Youtubefilmpje Leval



Roxim Z4E Pro

Deze in 2009 opgerichte Taiwanese fietsverlichtingfabrikant levert o.a. aan Stromer, Klever, Ellio en Fuell. De koplamp Z4E Pro heeft een

  • dimlicht en een
  • grootlicht en
  • separate drukknop op het stuur.

Extra info van deze lichtkubus is opgevraagd bij Roxim.

Boven: Roxim Z4E Pro koplamp op de Stromer ST3 2020. Daaronder het V-vormige Stromer dagrijlicht.


Spanninga Axendo 100 Speed

Uit het Friese Joure komt deze lamp die alleen af-fabriek gemonteerd verkrijgbaar is. We komen hem tegen op modellen van Diamant, Haibike, Trek, Thompson en Venturelli.

  • geen dagrijlicht
  • dimlicht 100 Lux (vandaar de naam). Dit licht brand altijd.
  • geen grootlicht, dat komt in de volgende versie.

Boven: Axendo 100 Speed koplamp met daaronder de claxon. Voor montage aan het stuur.

En voor montage aan de voorvork.


Supernova M99 Mini Pro 45

De kleinere variant van de M99 Pro zonder dagrijlicht van het Duitse Supernova Design GMBH & Co. KG dat afkomstig is uit de automotive industrie.

  • dimlicht 700 Lm, 250 Lx,
  • grootlicht 1.300 Lm, 270 Lx,
  • drukknop die separaat op het stuur geplaatst wordt. Het is niet duidelijk of deze verlicht is, laat het ons weten...
  • prijs € 340,00 (prijspeil oktober 2020).

Supernova M99 Pro

De topper onder de koplampen komt van het Duitse Supernova Design GMBH & Co. KG dat afkomstig is uit de automotive industrie. Deze lamp bestaat sinds 2016.

  • Dagrijlicht bestaande uit 2 halve LED maantjes,
  • normaal licht 1.100 Lm, 310 Lx,
  • grootlicht 1.600 Lm, 380 Lx,
  • drukknop die separaat geplaatst wordt of op de beugel van de remgreep. Het is niet duidelijk of deze verlicht is, laat het ons weten...
  • prijs € 440,00 (prijspeil oktober 2020).

Boven: glanzend zwart gelakte aluminium behuizing van de M99 Pro