Marktanalyse 2020
Onderstaande statistische informatie is eigendom van Speedpedelec Evolutie en mag alleen na haar uitdrukkelijke toestemming gebruikt worden. Het verspreiden van (delen) van onderstaande informatie aan derden is verboden.
We verwijzen ook naar onze disclaimer.
Wij ontlenen alle data van deze marktanalyse uit onze eigen SE-Database© en SE-Stat-Info©. Dit zijn producten van de SE-Family waaronder tevens deze website valt.
Inleiding
U leest nu de eerste marktanalyse van Speedpedelec Evolutie (hierna SE genoemd) over de Nederlandse markt van de speedpedelec. Hier vindt u algemene informatie over deze markt in zijn geheel maar ook over de merken, modellen, prijzen, aantallen en trends daar in. Daarnaast ontsluiten we de technische onderdelen van de fiets naar prijssegment en tonen belangrijke kengetallen.
Dat verbeterd uw inzicht in de markt en vergroot daarmee uw kansen. De speedpedelec zit immers in de lift.
Marktbeeld
Dat de speedpedelec in de lift zit blijkt uit de toename van het aantal gekentekende fietsen. Ook is er sprake van een stijging van de jaarlijkse aantallen nieuwverkopen, 2020 was een recordjaar. Wij merken tevens een stijging van de nieuwprijzen op die uitgaat boven die van de prijsindexatie. De “extra” stijging kunnen we verklaren uit:
- een stijging van de gemiddelde accugrootte (in Wh) en de mogelijkheid om de standaard accu uit te breiden met een 2de dan wel een grotere versie.
- de toepassing van duurdere onderdelen:
- zo zien we bij de versnelling een overgang van tandwielen/derailleur naar duurdere gesloten versnellingen in het achterwiel dan wel de trapas.
- duurdere koplampen met dagrijlicht- én grootlichtfunctie bovenop de dimlichtfunctie.
- Ook is er een toename in de zogenaamde connectivity, waarvan de ontwikkeling een kostenverhogende factor is, het afbreukrisico hierin is immers groot. Denk aan: een app, persoonlijk in te stellen motorondersteunings-standen of track & trace.
- Last but not least een toename in de personaliseerbaarheid van de fiets zoals:
- kleurkeuzes voor het frame,
- af-fabriek uitrustingsopties voor een verbeterde ergonomie (stuur, stuurpen, framematen, handvatten, enz.) of
- anti-diefstalmaatregelen.
Aangezien 66% van de fietsen (94 van de 143 in 2020) is uitgerust met de elektra van Bosch kan een “eenheidsworst” ontstaan. Dit noopt die fietsfabrikanten er toe om zich op andere manieren te onderscheiden van de concurrentie.
Met al deze ontwikkelingen lijkt een overgang te worden ingezet van massaproductie naar stukproductie. Hetgeen bevestigd wordt door een toename in het aantal fietsconfigurators op de websites van fietsfabrikanten. En daarmee de ICT kosten daarvan. Bij een stijging in keuzes voor de klant groeit ook zijn adviesbehoefte. Die kan worden beantwoord door fabrikant of dealer en bij de laatste gaat dit ten koste van zijn marge.
Primair doel
Wij merken op dat de speedpedelec steeds geschikter wordt voor zijn primaire doel: woon-werkverkeer. Niet alleen grotere accu’s zijn daarvoor een must, ook het onderhoudsarm zijn van de fiets is een eis. Kort wat kerncijfers:
- gemiddelde standaard accu 672 Wh,
- gemiddelde maximale accu 876 Wh,
-
aandeel riem bij de overbrenging 37%,
-
aandeel met interne versnellingen 40%.
Zie verderop bij de uitgebreide Technische Kengetallen.
Ook wijzen we op de noodzaak van de betrouwbaarheid van de fiets: naast mechanisch en elektrisch wordt nu ook connectivity een risico.
Fiscaal - financieel
De groei in aantal wordt in fiscaal/financieel opzicht gevoed door de zogenaamde bijtellingsregeling waardoor de gebruikskosten van een speedpedelec voor werknemers geminimaliseerd wordt: de aanschafkosten worden gedragen door leasemaatschappijen die deze periodiek door-berekenen aan de werkgever. Ook kunnen de gebruikskosten voor de fietser verspreid worden bij de toepassing van private lease (buiten de werkgever om).
De impact van stijgende verkopen aan leasebedrijven (die daarmee een stempel op productie aantallen en uitvoering kunnen zetten) kan ten koste gaan van verkopen aan particulieren. Ook zien we daardoor kansen ontstaan voor nationaal opererende service/reparatie- en dépannagediensten waarmee de leasemaatschappij de fietser kan ontzorgen.
Wetgeving
De groei wordt gestagneerd door verkeersregel- en wetgeving, in het bijzonder de voorgeschreven plaats op de weg dan wel (brom)fietspad en het ontbreken van een keuzerecht hierin voor de fietser. Dat lagere overheden afwijkingen hierop kunnen toestaan (gemeenten Wageningen, Rotterdam, Amersfoort en mogelijk ook Almere) maakt het beeld niet gemakkelijker maar bewijst de toename in verzet tegen de verplichte plaats op de weg.
Belangenbehartiging
Op het gebied van de belangenbehartiging van de speedpedelec zijn ook ontwikkelingen. Zo zal de nationale Fietsersbond mogelijk uitgebreid gaan worden met de “Kopgroep” van de Facebook-groep “De Speed-pedelec Groep”. Deze groep heeft inmiddels 5.200 leden (ultimo 2020), neemt onderzoeksinitiatieven op het gebied van technische kwaliteit per merk en volgt de actualiteit qua, gemeentelijke, wetgeving.
Corona
De zogenaamde “corona-crisis” heeft enerzijds het effect van een globale toename in de vraag naar fietsen bij de gehele internationale fietsindustrie. Anderzijds leidde dit ook tot minder productie-uren van medewerkers in die industrie en daarmee een afname van de productie (van onderdelen en daarmee uitleverbare fietsen). Dit zal het fietsbezit een impuls geven. Voor de speedpedelecmarkt een mogelijk risico aangezien het "thuiswerken" een blijvend karakter kan krijgen met als gevolg een afname in de vervoersbehoefte.
Verwachtingen t/m 2025
Prijzen
Die stijgen niet alleen door het stijgende prijsindexcijfer van de gezinsconsumptie maar juist door een toename van nieuwe én duurdere:
- onderdelen en grotere accu's,
- productie,
- logistiek en marketing.
In 2021 kennen we een forse prijsstijging. Uit voorlopige prijscijfers in de SE-Database blijkt 5% geen uitzondering te zijn.
SE: Zonder fiscale of lease voordelen voor de fietser prijst de speedpedelec zich uit de mobiliteitsmarkt!
Knipperlicht
Het richtingaanwijssysteem (knipperlicht voor en achter) dat Klever in 2021 op haar Klever X Speed Alpha 45 geïntroduceerd heeft, verdient navolging. SE is hier een warm voorstander van.
Track & Trace
Verwachting is dit bij iedere speedpedelec in 2025 standaard, af-fabriek aanwezig is.
Marktintroducties
In 2022 zijn introducties van Byqr en Aska gepland.
Bestek ideale speedpedelec
SE laat u kennismaken met de speedpedelec van de toekomst: de DREAMSPEED 1.0
Prijzen
Onder prijs verstaan wij de catalogusprijs, de "officiële" adviesprijs zoals door de fabrikant geadverteerd. Dus inclusief btw en exclusief kortingen die de dealer aan de consument aanbiedt.
Omdat prijzen in belangrijke mate bepaald worden door de grootte in Wh van de accu maken wij een onderscheid naar:
- prijs met de standaard (minimale) accu,
- prijs met de maximale (evt. uitgebreide) accu.
Vaststelling gemiddelde prijzen
De prijzen staan hiernaast vermeld in de Prijstabel van alle speedpedelecs op de markt in 2020.
- Gemiddelde prijs met de standaard accu:
van 139 fietsen is de prijs bekend, het gemiddelde hiervan is: € 5.750,00. - Gemiddelde prijs met de maximale (uitgebreide) accu: van 134 fietsen is de prijs bekend, het gemiddelde hiervan is: € 6.160,00.

Vaststelling prijssegmenten
Wij kennen 3 prijssegmenten toe die gebaseerd zijn op de gemiddelde prijs van alle 143 speedpedelecs van 2020:
- Gemiddeld: gemiddelde prijs + of -/- € 1.000,
- Boven Gemiddeld: meer dan Gemiddeld en
- Onder Gemiddeld: minder dan Gemiddeld.
Voor volgende jaren hanteren we dezelfde methodiek waarmee we, met deze glijdende schalen, eenvoudig alle fietsen kunnen groeperen.
Prijssegmenten standaard accu
Boven: verdeling van het aantal fietsen per prijssegment met standaard accu in 2020. Opmerking: van 4 fietsen is de prijs niet bekend.
Prijssegmenten maximale accu
Boven: verdeling van het aantal fietsen per prijssegment met maximale accu in 2020. Opmerking: van 14 fietsen is niet bekend of zij een uitbreiding van de accu aanbieden of wat de prijs daarvan is.
Nieuwkomers 2020
We verwelkomen de volgende nieuwe merken op de markt:
- Ellio,
- Fuell en
- MTB Cycletech.
Verkopen 2020
Het jaar 2020 is voor de speedpedelec in Nederland een goed jaar geworden:
In 2020 waren er op de markt:
- 42 merken met
- 88 modellen en in totaal
- 143 uitvoeringen.
De klant had dus keuze uit 143 verschillende speedpedelecs.
Boven: Het aantal nieuwe speedpedelecs in NL in 2020.
Boven: Uit de data concluderen wij een stijging in de verkopen, ten opzichte van 2019, van 25%.
Boven: ook zijn, in geen enkel jaar in de geschiedenis, de verkopen zo hoog geweest. Het is een recordjaar!
Schatting nationale omzet
We kunnen de omzet (exclusief btw) van de nieuwverkopen op nationaal niveau als volgt berekenen:
- aantal verkochte speedpedelecs 2020: 4.521
- maal de "Gemiddelde prijs met standaard accu" zijnde € 5.750
- is € 26 Miljoen
- en exclusief btw maal 100/121 is € 21,5 miljoen.
Dit is exclusief de bijkomende omzet via de meerprijs van maximaal uitgebreide accu's en accessoires.
De berekening kan niet juister gemaakt worden aangezien:
- uit de kentekenregistratie vaak niet eenduidig is vast te stellen welke van de 143 uitvoeringen van de 88 modellen verkocht is. En daarmee ook niet de exacte prijs.
- onbekend is welke opties af-fabriek door de klant gekozen werden, waaronder een eventuele uitbreiding van de standaard accu of een anti-diefstal chip,
- een eventuele dealerkorting aan de klant onbekend is,
- we niet weten welke extra omzet gemaakt is aan bijkomende zaken. Denk aan een extra reislader, een helm, kleding en natuurlijk verzekeringen.
Nieuwverkopen NL 3 jaar
Boven: Goed nieuws voor de Nederlandse markt voor speedpedelecs! Speedpedelec Evolutie toont als eerste een forse stijging in de nieuwverkopen 2020 van 25% (van 3.619 naar 4.521 fietsen). Een sterke groei in januari en februari werd gecompenseerd door mei waar slechts 14 fietsen méér verkocht werden dan in 2019. Vanaf juni zien we weer een stijging van 20 à 30%. Onze jaarprognose van 9 september met 4.925 fietsen is echter door een forse daling in de laatste 2 maanden niet gehaald. Verklaring van de jaartoename kan zijn de fiscale bijtellingsregeling voor geleasete speedpedelecs via de (groene) werkgever van de fietser. Ook is er wereldwijd een groeiend besef dat juist de fiets gezond, individueel en onafhankelijk vervoer biedt waarvan de gehele fietsindustrie profiteert.
Nieuwverkopen NL 2020 per merk - model
Boven: In deze tabel presenteren we de nieuwverkopen in NL van 2020 naar merk en model. In 2020 zijn er 92 modellen verkocht verdeelt over 33 merken. Wij verwelkomen in 2020 een zestal nieuwe merken: het Belgische Ellio, Amerikaans/ Taiwanese Fuell, Hongaarse Gepida, Duitse Kettler, Franse LMX en het Zwitserse MTB Cycletech: de hele wereld is betrokken. De 33 merken presenteerden 31 nieuwe modellen (Flyer maar liefst 7). Een derde van alle modellen is daarmee nieuw! De laatste 2 kolommen tonen die nieuwe merken en modellen. Maar liefst 21 merken, onder in de tabel, hebben minder dan 50 fietsen verkocht. Geen zorgen: 16 merken daarvan verkopen ook e-bikes en bio-fietsen.
Park van speedpedelecs op 7 januari 2021
Het park (totaal aantal gekentekende speedpedelecs) op 7 januari 2021 in enkele kengetallen:
Park NL Top 10 per merk
Toelichting
Per 7 januari 2021 telt het park 23.793 gekentekende speedpedelecs. De Top 10 merken hiervan (totaal 21.107 fietsen) zijn samen goed voor 89%. De resterende 11% (totaal 2.686 fietsen) bestaat uit 43 merken! Stromer is marktleider met 32% en samen met Riese & Müller hebben zij meer dan de helft van de markt in handen. De 3de plaats gaat naar Sparta: of zij met haar nieuwe D-Burst modellen de glorietijd van haar Ion E-Speed kan voortzetten zal de tijd leren.
Park NL Top 10 per model
Toelichting
Per 7 januari 2021 zijn er 23.793 gekentekende speedpedelecs. De Top 10 modellen hiervan (totaal 16.187 fietsen) zijn samen goed voor 68%. De resterende 32% (totaal 7.606 fietsen) bestaan uit 170 modellen! De Ion E-Speeds van Sparta, die gemiddeld al 5,5 jaar oud zijn, staan nu nog met 2.021 fietsen bovenaan, van de nr. 2 rijden 2002 fietsen rond: de ST1 van Stromer. Ook de volgende 4 modellen verschillen elkaar slechts gering in aantal. Met een voorbehoud voor de Cruiser van R&M: 119 stuks zijn mogelijk het model Roadster: de data is niet eenduidig...in dat geval staat de ST2 van Stromer op de 3e plaats! Stromer heeft 4 modellen in de Top 10, R&M 3 en Sparta 2.
Eigenschappen
Speedpedelec Evolutie berekend op basis van de technische onderdelen van de fiets via formules een drietal eigenschappen van de fiets. Door dezelfde formules op alle fietsen toe te passen kunnen we die onderling vergelijken. De eigenschappen worden tevens gebruikt in de Speedfinder© en in de Merken Galerij via de Speedradar©.
Wij berekenen 3 eigenschappen:
- comfort
- snelheid
- onderhoud
Het maximale aantal punten dat per eigenschap behaald kan worden is 10, vergelijk het met een rapportcijfer. De waardering laat ook het evolutie-potentieel zien van een speedpedelec, merk of prijssegment.
Boven: Gemiddelde punten per eigenschap comfort, snelheid en onderhoud per prijssegment met standaard accu in 2020.
Technische kengetallen
In onze SE-Database© worden alle fietsen gespecificeerd in 125 velden. Hiermee kunnen we vele kengetallen berekenen, zelfs per prijssegment.
Hoewel we ons inspannen om ook van de jaren vóór 2020 alle speedpedelecs in kaart te brengen, zijn die jaren niet compleet genoeg voor analyse. Zodra een jaar voldoende representatief is zullen we die jaarschijf presenteren zodat trends berekend kunnen worden.
In 2020 zijn er 143 speedpedelecs geïdentificeerd (merk, model en uitvoering). Als een gegeven daarvan niet bekend is doet die fiets niet mee bij dat onderwerp. Dit heeft bijna geen impact op de kengetallen maar verklaard wel de geringe verschillen in totalen per onderwerp.
Accu
De accu is in veel opzichten bepalend voor de speedpedelec:
- prijs
- bruikbaarheid (actieradius)
- gewicht
- duurzaamheid (recyclebaarheid)
- design en uiterlijk
- en zelfs veiligheid.
De prijs per Wh van eventuele accu uitbreidingen verschilt per merk en per prijssegment. Zie het overzicht.
Bedreigde speedpedelecs
De tendens bij accu's is dat ze groter worden: meer Wh maar dus ook meer volume. De design technisch zo netjes weggewerkte intube accu kan dan een bottleneck vormen. Zo zijn er 28 fietsen met 1 intube geplaatste, niet uitbreidbare, standaard accu onder 1.000 Wh met een theoretische actieradius onder 60 Km: de vraag is of deze fietsen een plek hebben in de evolutie?

Boven: de gemiddelde grootte in Wh van de standaard gemonteerde accu (minimale accu) bij speedpedelecs in 2020.
Boven: de gemiddelde grootte in Wh van de maximaal uitbreidbare accu (vaak optioneel en ook wel range boost, extender of dual battery genoemd) die gemonteerd kan worden bij speedpedelecs in 2020.
Boven: standaard accu: aantallen fietsen en gem. accugrootte in Wh per prijssegment gesplitst naar uitbreidbaarheid.
Boven: maximale accu: aantallen fietsen en gem. accugrootte in Wh per prijssegment gesplitst naar uitbreidbaarheid.
Boven: standaard accu: gemiddelde accugrootte in Wh per prijssegment.
Boven: maximale accu: gemiddelde accugrootte in Wh per prijssegment.
Boven: accu uitbreiding gem prijzen per Wh per prijssegment per merk 2020.
Boven: plaats van de standaard accu per prijssegment 2020.
Actieradius
Actieradius is een hot item. Ze is niet alleen afhankelijk van de accugrootte in Wh maar technisch gezien van vele onderdelen van de fiets.
Wij berekenen een theoretische actieradius in Km's (voor zowel standaard als de maximaal uitbreidbare accu) die rekening houd met alle belangrijke technische factoren van de fiets: van accu, motor tot versnelling.
Boven: de gemiddelde theoretische actieradius in Km met de standaard accu in 2020.
Boven: de gemiddelde theoretische actieradius in Km met de maximaal uitbreidbare accu in 2020.
We zien in de alle overzichten en tabellen dat de gemiddelde actieradius stijgt per prijssegment.
Motor Plaats
Als de motor in het achterwiel geplaatst is blijkt de speedpedelec gemiddeld een veel grotere actieradius te hebben. Bij de standaard accu gemiddeld anderhalf maal zo groot en bij de maximale accu 25% groter.
Boven: uit het overzicht blijkt de gemiddelde actieradius met standaard accu per motor plaats per prijssegment in 2020.
Boven: uit het overzicht blijkt de gemiddelde actieradius met maximale accu per motor plaats per prijssegment in 2020.
Boven: gemiddelde theoretische actieradius in Km's met standaard accu per prijssegment 2020.
Boven: tabel van de theoretische actieradius per fiets per prijssegment met de standaard accu 2020.
Anti-Diefstal
Voor de fietser wordt dit onderwerp steeds belangrijker. De fabrikant kan zich hiermee onderscheiden. Wij zetten alles op een rijtje. Vormen van preventie zijn:
- ringslot of vouwslot
- afneembaar display
- hoor- of zichtbaar alarm
- GPS locatie (chip).
Bij de volgende grafieken gaan wij uit van standaard geplaatste preventie.

Boven: 54% van alle uitvoeringen is standaard af-fabriek voorzien van een mechanisch ring- of vouwslot.
Boven: uit het kengetal anti-diefstal met GPS locatie (chip) 2020 blijkt dat de branche nog werk te verzetten heeft wil men in 2025 alle fietsen voorzien hebben met Track & Trace.
Boven: als de markt in 2025 alle speedpedelecs standaard wil voorzien van een GPS locatie chip is er heel wat werk aan de winkel.
Banden
De breedte van de band is afhankelijk van het prijssegment. In 2020 heeft 10% van de fietsen een bandbreedte van minder dan 50 Mm.
Wat heeft de concurrent voor banden op zijn fiets gelegd? Check de Tabel met gemonteerde banden per fiets!
Boven: hoe hoger het prijssegment des te breder de band in 2020.
Boven: het overzicht toont aan: hoe hoger het prijssegment des te breder de banden in 2020
Frame
We tonen hier hoeveel fietsen beschikbaar zijn met een verlaagde instap.
Gewicht eigen
Van 87 fietsen is het eigen gewicht bekend. Zonder de Cargo Bikes weegt de gemiddelde speedpedelec 27,4 Kg. De in 2020 geïntroduceerde Ellio Elite is de zwaarste met 38 Kg.
De Cargo Bikes (allen van R&M) wegen tussen 31 en 40 Kg.
Boven: de Cargo Bikes wegen bijna 10 Kg meer als de speedpedelec met een algemeen gebruiksdoel zoals forenzen. De compacte speedpedelec weegt gemiddeld bijna hetzelfde. Hoe hoger het prijssegment des te hoger het gewicht van de speedpedelec. Dat komt waarschijnlijk door de accu.
Boven: tabel eigen gewicht in Kg per speedpedelec per gebruiksdoel in 2020.
Gewicht maximaal toelaatbaar
Hieronder verstaan we het totaalgewicht van fiets, fietser, accu('s), bagage en accessoires. Dit is begrensd door de constructiesterkte van de onderdelen van de fiets zoals het frame, de wielen en de vering.
Zo kunnen we ook een top samenstellen van de sterkste speedpedelec per gebruiksdoel.

Boven: sterkste speedpedelec per gebruiksdoel in 2020.
Motor
De “direct current (DC) hub motor mounted in the rear wheel” werd al in 1895 uitgevonden. De achterwielmotor zoals wij hem kennen, is technisch gesproken de efficiëntste oplossing voor de speedpedelec: stil, zuinig (geen wrijving), ontziet de overbrenging en het versnellingssysteem en last but not least biedt ruimte aan alle soorten versnellingssystemen. Toch wordt de middenmotor veruit het meest toegepast.
Boven: maar liefst 83% van de 139 fietsen was voorzien van een middenmotor in 2020
Boven: Bosch is veruit de grootste toeleverancier voor motoren: precies 2/3 van alle 139 fietsen was er mee uitgerust. Van de speedpedelecs met een middenmotor zelfs 81%.
Boven: in 2020 was maar 15% van de 139 fietsen voorzien van de technisch superieure motor in het achterwiel.
Boven: overzicht van de plaats van de motor per prijssegment 2020. Opvallend is de relatief gelijke verdeling tussen de prijssegmenten of het nu een achterwiel- of middenmotor betreft. Semi-achter zijn de Speedped fietsen en er is 1 all-wheel drive: de Ellio.
Boven: overzicht van de plaats van de motor per fabrikant per prijssegment 2020. Iedere fabrikant levert maar voor 1 plaats. TDCM en Bosch leveren voor alle 3 de prijssegmenten.
Overbrenging
Het gebruik van de riem als overbrenging neemt toe hoewel we dit nog niet kunnen staven met cijfers van vóór 2020. Wel zien we een toename ervan naarmate de prijs hoger is. Logisch want een riem werkt niet met de relatief goedkope tandwielen/ derailleur versnelling maar wel met de duurdere naafversnelling (Enviolo, Sturmey Archer, Shimano Alfine en Rohloff) of trapasversnelling (Pinion).
Boven: Kengetal overbrenging: aandeel speedpedelecs met een riem in 2020
Remmen
Boven: overzicht van de remfabrikanten per prijssegment met standaard accu in 2020.
Boven: overzicht per diameter remschijf vóór per prijssegment met standaard accu in 2020. Helaas maar van 68 fietsen bekend doch bijna de helft heeft inmiddels 203 Mm.
Velgen
De velgmaat blijkt niet afhankelijk te zijn van het prijssegment maar wel van het gebruiksdoel.
Boven: het overzicht toont de voorkeur van 27,5 of 28 Inch wielen. Velgmaat 26 Inch treffen we nog aan bij de Stromer ST1X 2020 en R&M Multicharger 2020. En het is de meest geliefde maat voor het achterwiel van een Cargo Bike. Velgmaat 24 zien we nog op de Klever B Speed en nieuwkomer Ellio Elite heeft 20 inch.
Vering
Vering is naast de toepassing van "dikke" banden een manier om het comfort te verhogen. Wij kennen aan de speedpedelecs een veringsegment toe:
- zonder voor- of achtervering,
- met alleen voorvering,
- met zowel voor- als achtervering.
In 2020 zijn er 23 fietsen zonder enige vering. Wel hebben die de moderne "dikke" banden: gemiddeld 59 Mm breed.
Fietsen met een achterwielmotor kennen geen vering achter al bevestigd ook hier de uitzondering de regel: het model Klever B Speed.
Zadelpenvering
De toepassing van de zogenaamde zadelpenvering lijkt langzaam toe te nemen. Het is ook een gewild after-sales item, waardoor de fietsfabrikant moet weten of die achteraf gemonteerd mag worden. Bij 41 fietsen wordt die af-fabriek gemonteerd. Vreemd genoeg komt die niet voor bij de eerder genoemde 23 fietsen zonder vering. Alleen bij fietsen met enkel voorvering.
Boven: overzicht van het veringsegment per prijssegment met standaard accu in 2020.
Boven: overzicht van de fietsen met zadelpenvering per veringsegment per prijssegment met standaard accu in 2020.
Verlichting
Er zijn 4 fabrikanten voor verlichting: Busch & Müller, Roxim, Spanninga en Supernova. Hoe hoger het prijssegment des te groter het aandeel van Supernova.
We zien steeds vaker een koplamp met grootlichtfunctie boven op het dimlicht en/of dagrijlicht.
Boven: overzicht van de fabrikanten voor verlichting (koplamp) per prijssegment met standaard accu.
Boven: Verlichting met grootlicht per prijssegment met standaard accu 2020.
Versnellingen
Bij versnellingen maken we een onderscheid naar:
- intern: de gesloten naaf- of trapasversnelling en
- extern: de "open" tandwielen/derailleur versnelling
Dit onderscheid bepaald de mate van onderhoud.
Vervolgens kijken we naar de plaats van de versnellingen die in 94% van de fietsen bij de achteras geplaatst zijn. Hierop heeft de plaats van de motor geen invloed.
Daarna kijken we naar de fabrikant van de versnellingen, waaruit blijkt dat Shimano 58% van de fietsen voorziet, gevolgd door Enviolo (23%), Rohloff 12% en nieuwkomer Pinion met 2%.
Dan bekijken we welke versnelling systemen we tegenkomen. Hieruit blijkt dat de tandwielen/ derailleur combinatie met 59% de populairste vorm is, gevolgd door de gesloten achterwielnaaf (37%) en de nieuwkomer trapasbak met 2%.
Daarna kijken we hoe er geschakeld kan worden. De shifters zijn het meest voorkomend met 56%, gevolgd door de draaigreep met 31% en de drukknoppen met 2%.
Voor het aantal versnellingen bij een speedpedelec geldt niet hoe meer hoe beter. Wij stellen dat 6 stuks al praktisch is. Uit het Overzicht aantal versnellingen blijkt dat de 10-speed favoriet is met 25%, gevolgd door de traploze versnelling (24%), de 11-speed (20%) en 14 speed (Rohloff's Speedhub 12%). Opmerkelijk is bij de Rohloff E-14 dat de fietser zelf het aantal versnellingen kan bepalen.
Wij hebben de indruk dat de traploze versnelling (Enviolo) is opkomst is hoewel we dat nog niet kunnen staven met cijfers.
En de automatische versnelling? Die komen we alleen tegen bij de hogere prijssegmenten maar slechts minimaal: bij 3% van de fietsen. Dat betreft dan de Enviolo Automatiq of de eigenbouw van Ellio.
We hebben ook deel-automaten, dat zijn de Rohloff E-14 Speedhubs die automatisch terug kunnen schakelen bij stilstand doch niet automatisch opschakelen: 9% van de fietsen is hiermee uitgerust.
Boven: overzicht per versnelling soort intern of extern per prijssegment met standaard accu in 2020. Hoe hoger het prijssegment des te hoger het aandeel interne versnellingen.
Boven: plaats van de versnelling per prijssegment met standaard accu in 2020.
Boven: overzicht van de plaats van de versnelling per motor plaats in 2020.
Boven: overzicht versnelling fabrikant per prijssegment met standaard accu in 2020.
Boven: overzicht van de versnelling systemen per prijssegment met standaard accu in 2020.
Boven: overzicht van hoe er geschakeld kan worden per prijssegment met standaard accu in 2020.
Boven: overzicht van het aantal versnellingen per prijssegment met standaard accu in 2020.
Boven: overzicht van de automatische versnelling per prijssegment met standaard accu in 2020.