Banden ..............in bewerking


Ook in de banden zien we evolutie: en dan vooral in de dikte. De standaardband in 2020 is de Schwalbe Super Moto X met 2,40 Inch breedte. Dat doet natuurlijk ook wat voor het aanzien van de fiets. Velgen van 26 inch, waarmee Stromer ooit begon, zijn passé. Tegenwoordig is bijna alles 27,5 inch. Deze combi rijdt al stukken comfortabeler dan de keiharde smalle anti-lek banden van nog maar 5 jaar geleden. En ook bij de banden zien we een auto-toeleverancier: Stromer gebruikt Pirelli banden bij haar ST3 en ST5 modellen.

Bij banden zijn 3 factoren van belang:

  • comfort
  • lekbestendigheid
  • grip


Bandenfabrikanten werken hard aan de ideale combinatie van comfort met lekbestendigheid en grip op het wegdek.

Grip: ’s winters of bij regen liefst nog voldoende om er toch op uit te trekken. Comfort: kunnen opvangen van kleine oneffenheden en weinig vervormen bij remmen.

Ook moeten er reflectiestreepjes op staan en moet ie toch wel 10.000 Km mee kunnen.
De hierboven beschreven eisen zijn veel belangrijker dan factoren als de rolweerstand (mits de accu “groot genoeg” is), het gewicht (toch bijna 1 Kg per band al is natuurlijk iedere gram onafgeveerd gewicht teveel) en de prijs (of die nu €50 of €100 kost maakt voor een speedpedelec dan ook niet meer uit).

Comfort

.

Grip

Aantal Cm2 oppervlak.
XXXXXXXXXX

Wil je meer grip met je banden in het natte, koude seizoen dan kan de spedelaar, net als de autorijder, winterbanden laten omleggen. We moeten de eerste speedpedelec met banden met spikes nog tegenkomen, ook sneeuwkettingen kennen we niet.

Draad- of vouwband

De buitenbanden zijn draadbanden: de 2 hieldraden van staal.
Een vouwband is een buitenband waarvan de hieldraad makkelijk gevouwen kan worden. De hieldraden zijn van Kevlar of zoiets i.p.v. stalen draden. Voordeel is dat die makkelijker in een doosje past, dus vooral een logistiek voordeel voor bandenfabrikant en fietsendealer (ik kent geen spedelaars die een reserve buitenband in hun fietstas hebben). De vouwband is duurder maar lichter van gewicht.

Bandenspanning

.


Bandenpech

Voor de speedpedelecbanden  Vertraging is voor iedere forens een ergernis maar fietspech treft je in je hart. Naast electronische problemen komt bandenpech het meest voor. En als je dan niet weet hoe je band te genezen is je dag stuk.
In België, waar ijzerdraadjes afbreken van de borstels waarmee de straten en fietspaden geveegd worden, komen beduidend meer platte banden voor dan in Nederland.
Hieronder beschrijven we wat we kunnen doen om bandenpech te voorkomen of te genezen.

Voorkomen

Bandenmelk

Of je gebruikt een soort bandenmelk die gaatjes kan afdichten maar hiervoor heb je weer tubeless buitenbanden nodig evenals velgen die hiervoor geschikt zijn (gemaakt).

Tannus

Genezen

Gaadi

Een platte band kun je onderweg snel zelf herstellen met een zogenaamde Gaadi binnenband: een band met twee uiteinden die, zonder het wiel uit te nemen, de kapotte binnenband kan vervangen!
Dan moet je natuurlijk wel een mes of schaar bij je hebben om de oude binnenband te kunnen verwijderen!

Plakken

.

Pechhulp

Heb je een leasefiets dan kun je vaak aanspraak maken op herstelservice onderweg, al moet je daar net als bij de ANWB even geduld voor hebben.Ook bieden enkele merken bij aankoop een 1 0f 2 jaars dépannageservice aan.


Kun je de band niet van de velg krijgen bij een panne, leg de fiets dan plat op de grond en ga met de hiel van je schoen op de band staan, zo dicht mogelijk bij de velg. Druk dan met je gewicht de band (versterkt met de hieldraad) uit de velgrand. Niet ter hoogte van het ventiel anders gaat dat kapot.


ETRTO

Er is natuurlijk een afspraak over de standaard maten van de fietsband, dat is de ETRTO bandenmaat die uit 2 getallen blijkt, bijvoorbeeld 62-584. De eerste is de breedtemaat en de tweede is de diameter van de “hieldraad”. Beide in millimeters. De hieldraden zijn de 2 draden in de randen van de band die hem strak om de velg moeten houden, bij optrekken of sterk remmen zou anders de band van de velg kunnen lopen. De 62-584 is inmiddels zo’n beetje de standaard bandenmaat.
Daarnaast wordt tussen haakjes vaak de bandenmaat nog eens aangegeven in inches. In het voorbeeld 27,5x2,40. Hier komt dus eerst de diameter en daarna de dikte, het zij zo.
Die 27,5 inch is gelijk aan de velgmaat 27,5 die veelvuldig bij speedpedelecs voorkomt. Gelukkig maar.

Voor de speedpedelec banden is SINDS WANNEER  in de EU een speciaal goedkeur nodig genaamd “ECE R75”. Wel zo gemakkelijk als je de buitenbanden moet vervangen.


Merken

Continental


Schwalbe

Schwalbe duidt haar fietsbanden aan met respectievelijk “E-bike Ready 25” of “E-bike Ready 50”

Super Moto X zowel 20 (cargobikes), 26 en 27,5 inch velggrootte: 62-406 (20x2,40), 62-559 (26x2,40), 62-584 (27,5x2,40) met reflectiestrepen en de 70-584 (27,5x2,80) zonder reflectiestreep .
De dikste band heeft een gewicht van 910 Gr (per band dus) en een geadviseerde bandenspanning van 1,5 bar.


Vee Tyre