Banden ..............in bewerking nog (banner) foto's en zichtbaar maken


Top 3

Al sinds 1845 zit er lucht in banden.......

Ook in de banden zien we evolutie: en dan vooral in de dikte. De standaardband in 2020 is de Schwalbe Super Moto X met 2,40 Inch breedte. Dat doet natuurlijk ook wat voor het aanzien van de fiets. Velgen van 26 inch, waarmee Stromer ooit begon, zijn passé. Tegenwoordig is bijna alles 27,5 inch. Deze combi rijdt al stukken comfortabeler dan de keiharde smalle anti-lek banden op 28 Inch velgen van nog maar 5 jaar geleden. En ook bij de banden zien we een auto-toeleverancier: Stromer gebruikt Pirelli banden bij haar ST3 en ST5 modellen.

Bij banden zijn 3 factoren van belang:

  • comfort
  • lekbestendigheid
  • grip

Bandenfabrikanten werken hard aan de ideale combinatie daarvan.

Ook moeten er reflectiestreepjes op staan. Een band moet toch wel 10.000 Km mee kunnen gaan.
Het voldoen aan de 3 factoren is veel belangrijker dan:

  • rolweerstand (mits de accu “groot genoeg” is),
  • het gewicht (toch bijna 1 Kg per band al is natuurlijk iedere gram onafgeveerd gewicht teveel) en
  • de prijs (of die nu €50 of €100 kost maakt voor een speedpedelec dan ook niet meer uit).

Comfort

.

Comfort: kunnen opvangen van kleine oneffenheden en weinig vervormen bij remmen.

Bandenspanning

Deze staat op ieder band aan de zijkant aangegeven:
inflate to max XXXX

 

Is de band hard opgepompt is die minder comfortabel maar vervormt minder. Een zachter opgepompte  band bied meer comfort maar vervormt ook meer.

Grip

Aantal Cm2 oppervlak.
XXXXXXXXXX

Grip: ’s winters of bij regen liefst nog voldoende om er toch op uit te trekken.  Wil je meer grip met je banden in het natte, koude seizoen dan kan de spedelaar, net als de autorijder, winterbanden laten omleggen. We moeten de eerste speedpedelec met banden met spikes nog tegenkomen, ook sneeuwkettingen kennen we niet.

Draad- of vouwband

De buitenbanden zijn draadbanden: met 2 hieldraden van staal.
Een vouwband is een buitenband waarvan de hieldraad makkelijk gevouwen kan worden. De hieldraden zijn van Kevlar of zoiets i.p.v. stalen draden. Voordeel is dat die makkelijker in een doosje past, dus vooral een logistiek voordeel voor bandenfabrikant en fietsendealer (we kennen geen spedelaar die een reserve buitenband in de fietstas heeft). De vouwband is duurder maar lichter van gewicht.


Bandenpech

Vertraging is voor iedere forens een ergernis maar fietspech treft je in je hart. Naast elektronische problemen staat bandenpech in de problementop. En als je dan niet weet hoe je band te genezen is je dag stuk.
In België, waar ijzerdraadjes afbreken van de borstels waarmee de straten en fietspaden geveegd worden, komen beduidend meer platte banden voor dan in Nederland.
Hieronder beschrijven we wat we kunnen doen om bandenpech te voorkomen of te genezen.

Voorkomen

Bandenmelk

Bandenmelk is een vloeistof die via het ventiel in de binnenband  XXXXXXXXXX
Bij een gaatje in de XXXXXbinnen of buitenband XXXX zal de "melk" dat gaatje afdichten als het met de lucht mee ontsnapt. Wel zijn hiervoor speciale tubeless buitenbanden nodig evenals velgen die luchtdicht zijn, immers hierin zitten de spaken in.

Versterkte binnenband

Momenteel kennen wij maar 1 binnenband die van een ander materiaal is gemaakt dan rubber: de Aerothan van Schwalbe van doorzichtig thermoplastisch polyurethaan (TPU, of TPE-U).

Voordelen:

  • 50% lichter dan butyl (rubber)
  • recyclebaar

Nadelen:

  • lekgaatjes zijn moeilijker op te sporen en ook weer zo uit het oog verloren.
  • vorm XXXXXXXXXXX

De Aerothan is trouwens in 2020 hernieuwd op de markt gebracht, in 2015 flopte het product. Het moet zich nog bewijzen

Tannus

De Tannus Armour is een extra laag die tussen buiten- en binnenband geplaatst wordt en die moet voorkomen dat de binnenband lek gestoken wordt.

Voordelen:

  • fungeert stiekem als run-flat zodat je nog, rustig, kunt blijven fietsen.

Nadelen:

  • is extra dus maakt wiel zwaarder

Genezen

Gaadi

Een platte band kun je onderweg snel zelf herstellen met een zogenaamde Gaadi binnenband: een band met twee uiteinden die, zonder het wiel uit te nemen, de kapotte binnenband kan vervangen!
Dan moet je natuurlijk wel een mes of schaar bij je hebben om de oude binnenband te kunnen verwijderen!

Plakken

XXX

Webite ROEL PEERENBOOM????

 

Tip: bij het uit het frame nemen van een wiel mag de remhendle niet bediend worden: de remblokken drukken zonder remschijf dan tegen elkaar waardoor het wiel niet teruggeplaatst kan worden. Meestal zit bij aankoop een "remblok-spreider" bij de fietsuitrusting die ook van pas komt als je de fiets zonder voorwiel in een auto wilt vervoeren. 

Tip: plak een achterwiel bij voorkeur zonder het uit te nemen: je moet een momentsleutel hebben voor het vastzetten van de as en je kunt een sensor ontregelen.

Pompen

Om de band weer op spanning te krijgen moet er lucht in gepompt worden. Dit kan met:

  1. een fietspomp die je dus wel altijd bij je moet hebben.
    Mogelijk dat speedpedelecs op termijn worden uitgerust met een Re.mo.bic: een in de zadelpen ingebouwde fietspomp met een, in het bijbehorende zadeltasje opgeborgen, aangekoppelde slang met ventielnippel (voor 2 soorten ventielen). Pompen doe je met je zadel. Deze fietspomp zou mogelijk af-fabriek geïnstalleerd zijn op je fiets zodat je zeker weet dat die goedgekeurd is. Bovendien past dan geen zadelpenvering meer.
  2. je kunt bij tankstations de luchtpomp gebruiken, ten minste als je een autoventiel hebt of
  3. je gebruikt CO2 patronen. Dit zijn niet navulbare metalen hulzen met CO2 gas. Let op voor dit ijskoude gas bij het plaatsen op je ventiel.

Pechhulp

Heb je een leasefiets dan kun je vaak aanspraak maken op herstelservice onderweg, al moet je daar net als bij de ANWB even geduld voor hebben. Ook bieden enkele merken bij aankoop een 1 0f 2 jaars dépannageservice aan. Die kun je soms ook bij het verzekeren van de fiets afsluiten.


Kun je de band niet van de velg krijgen bij een panne, leg de fiets dan plat op de grond en ga met de hiel van je schoen op de band staan, zo dicht mogelijk bij de velg. Druk dan met je gewicht de band (versterkt met de hieldraad) uit de velgrand. Niet ter hoogte van het ventiel anders gaat dat kapot.


Fietsventielen


ETRTO

Er is natuurlijk een afspraak over de standaard maten van de fietsband, dat is de ETRTO bandenmaat die uit 2 getallen blijkt, bijvoorbeeld 62-584. De eerste is de breedtemaat en de tweede de diameter van de “hieldraad”. Beide in millimeters. De hieldraden zijn de 2 draden in de randen van de band die hem strak om de velg moeten houden, bij optrekken of sterk remmen zou anders de band van de velg kunnen lopen. De 62-584 is inmiddels zo’n beetje de standaard bandenmaat.
Daarnaast wordt tussen haakjes vaak de bandenmaat nog eens aangegeven in inches. In het voorbeeld 27,5x2,40. Hier komt dus eerst de diameter en daarna de breedte, het zij zo.
Die 27,5 inch is gelijk aan de velgmaat 27,5 die veelvuldig bij speedpedelecs voorkomt. Gelukkig maar.

Voor de speedpedelec banden is SINDS WANNEER  in de EU een speciaal goedkeur nodig genaamd “ECE R75”. Wel zo gemakkelijk als je de buitenbanden moet vervangen.


Merken

Continental

Bekend van de winterbanden.


Schwalbe

Schwalbe duidt haar fietsbanden aan met respectievelijk “E-bike Ready 25” of “E-bike Ready 50”

Super Moto X zowel 20 (cargobikes), 26 en 27,5 inch velggrootte: 62-406 (20x2,40), 62-559 (26x2,40), 62-584 (27,5x2,40) met reflectiestrepen en de 70-584 (27,5x2,80) zonder reflectiestreep .
De dikste band heeft een gewicht van 910 Gr (per band dus) en een geadviseerde bandenspanning van 1,5 bar.


Vee Tyre